torsdag 21. november 2013

En kald og tøff dag som reddet uken min

Tror aldri jeg har trengt en ridetime mer enn i dag. Vi har som sagt hatt «annerledesuke», og denne uken har vi elever fra en annen linje på skolen på besøk i stallen, så vi har hatt et eget opplegg rundt dem, men i dag fikk vi endelig sette oss på hesteryggen igjen :)!

Fikk tildelt en hest som lød navnet Globlæsi og som var helt propell fra første stund, og så var det bare å gi seg i vei til time i sprangriding hvor mesteparten av undervisningen foregikk i trav eller gallopp. Vinteren kommer for fullt nå -- det snødde lett da vi leide hestene fra stallen til ridehallen, og det blåste iskaldt -- og selv om vi selvfølgelig slapp vinden i ridehallen var det fremdeles bikkjekaldt. I tillegg var selve ridetimen tøff og intens, jeg følte meg ikke helt trygg på at jeg ville klare å holde meg i salen på turbodyret, og hver gang jeg var sikker på at timen nærmet seg slutten fikk vi enda en ny oppgave.

Da vi leide hestene tilbake mot stallen var jeg sliten og stiv og støl, og jeg var så frossen på fingrene at jeg slet meg å få opp reimene på hodelaget da gruppen min salte av, men da jeg hadde kommet meg hjem til skolen merket jeg at psyken var bedre enn på lenge:). Det var først da jeg skjønte hvor deprimert/dårlig/sliten jeg egentlig har vært den siste tiden, for plutselig hadde jeg et overskudd igjen, typ som i sangstrofen av Passenger, om at «you only know you've been high when you're feeling low», bare typ omvendt;). Det at én rideøkt hadde en så stor virkning sier en del om hvor utrolig mye det gir meg psykisk å drive med hest, og gjør at jeg er uendelig takknemlig for at jeg "tok spranget" og begynte her på Namdals i første omgang. Og på lørdag arrangerer hesteklassen verdens beste festkveld :) !


Verdensdagen mot seksuelle overgrep var i går, den nittende november, men i år fant jeg egentlig ikke på noe å skrive om, så det blir ikke noe spesielt innlegg for dagen i år. Tenkte å skrive noe generelt om holdninger og utsatte som ikke blir trodd, Dagen og tema betyr like mye for meg som før, men jeg hadde valget mellom å skrive et innlegg jeg ikke var sikker på, eller droppe det, og valgte det siste. Når jeg blogger, spesielt når det handler om viktige ting, vil jeg skrive bra, ikke legge ut innlegg «bare for å legge ut noe».
Stå på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar