tirsdag 18. desember 2012

Praksisbesøk, aka
venting på buss for viderekomne

Dro hjemmefra med buss til Førde klokka fem om morgenen, og tok buss derfra igjen i syvtiden. Ankom Dale i Sunnfjord i nitiden og så var det bare å gi seg til å vente på avtalen klokka på NAV klokka 11:20. Brukte tiden på å bli kjent med bygda (det tok typ 10 minutter), handle julegaver og sitte på kafé med mobilen og en avis. In hindsight skulle jeg virkelig ha tatt med pensumbøkene mine og fått unnagjort skolearbeid. Så, etter pensumbesøket, var det å sette seg på kafeen igjen for å få tiden til å gå de to timene til bussen til Førde gikk, for så å vente en time på buss fra Førde til Sogndal. Var endelig hjemme klokka åtte om kvelden og la meg rett til å sove. Er glad jeg skulle gjøre dette bare én dag;).


Har litt blandede følelser for dette praksisprosjektet... besøket på NAV Fjaler gikk kjempebra, fikk et veldig godt inntrykk av kontoret (som var nyoppusset) og de ansatte, og nå gleder jeg meg virkelig til å begynne etter jul!

Så hva er problemet?

Dette er hele bygden:

Jeg trodde Nordfjordeid var et lite sted.

Jah. Følte jeg hadde kommet til Innsmouth da jeg gikk av bussen der i mørket etter en laang tur gjennom skog og mark fra Førde. I tillegg er jeg blitt advart av en tidligere innbygger om at de innfødte er kannibaler ("ikke spør innfødte om veien, de vil mest sannsynlig ha deg til julemiddag -- og hvis du hører banjoer, løp som faen i motsatt retning!"), noe som underbygges av stedets egen lokalavis:

Hva har jeg gitt meg ut på?

Blir vel vant til det etter hvert, og det blir sikkert kjempespennende og lærerikt å være i praksis et semester! Skal óg bli godt å komme seg bort fra skolebenken bare ett halvår, trives kjempegodt med å gå høyskole, men tror óg det blir godt å gjøre på noe annet en stund. Bare håper jeg klarer å i hvert fall delvis la være å "ta jobben med meg hjem", tror det blir et veldig krevende semester. Får prøve å huske på at jeg gjør en forskjell for dem jeg jobber med!
God jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar