lørdag 31. desember 2011

Positive ting 2011

Dette har vært et helvetes til år, så tenkte jeg kunne låne ideen bak Merete sitt blogginnlegg og skrive om positive ting som er skjedd meg året 2011.

Spillopper i sirkusets verden

Sirkusgjengen i full mundur!
Kilde: Fjordane FHS

Har lenge drømt om å få prøve meg som sirkusartist, men har liksom avskrevet det som luftslott eller urealistisk. Men så, i fjor høst, fant jeg sirkuslinja v/Fjordane Folkehøgskule og meldte meg på. Alle som kjenner meg vet hvor høyt jeg elsker sirkuset, det kan jeg takke sirkuslinja og i stor grad den herlige, konstruktive læreren vår som alltid hadde tro på oss, og som alltid var der for oss og hadde tro på oss alle sammen. Sirkusåret 2011 innebar hele to utenlandsturer, én til Stockholm og Cirkus Cirkörs anlegg "Subtopia" og Le Fou Cirkusskola, og én "uoffisiell" tur til todagers audition ved AFUK i København med en håndfull klassekamerater. 

Så kom slutten på skoleåret og avslutningsforestillingen vår Sirkusmannsland, en over én time lang nysirkusoppsetning som vi brukte lang tid på og som vi fikk knallgod respons på, både fra medelever og foresatte og "bygdefolket":). Følte det ble en betydningsfull forestilling, som utenom å være underholdning også klarte å vekke følelser i publikum og som hadde et viktig budskap. Tror den forestillingen, sammen med Stockholmturen, var de to absolutte høydepunktene det skoleåret.

Fjordane FHS
Eget bilde.

Husker også veldig godt halvuken med Cirkus Xanti i sommer, men den har jeg skrevet side opp og side ned om allerede:p.

Flytting til Sogndal
Sogndal med bergensvær
Eget bilde

Nå i august flyttet jeg til saftbygda Sogndal for å begynne på Høyskolen i Sogn og Fjordane. Hadde to uker på sovesal hvor jeg ble kjent med hun som nå er bestisen min i Sogndal (og for øvrig var den første jeg ble kjent med i Sogndal), og er som jeg har sagt tidligere storfornøyd med både bygd, folk og studie. Ser på det som en veldig stor opptur å komme hit og "komme igang med livet" etter så mange år med sykdom og isolasjon, spesielt når utdannelsen er til et yrke hvor jeg får hjelpe andre med problemer, og forhåpentlig gjøre en forskjell i samfunnet.  

Nye venner
Venneflokken i Sogndal er en blanding av gamle kjente og nye bekjentskaper -- har generelt fått flere nye bekjentskaper og venner fra hele landet dette året, både folk jeg har truffet i Nordfjordeid på folken, og som jeg har kontakt med via blogging (hei Liv og Merete;)) og Facebook, og de jeg har truffet i Sogndal etter at jeg begynte der. Setter veldig stor pris på mange av dem, er alltid godt å ha noen som er der for deg, og som setter pris på at du er der for dem.

Klar for vakt på Meio!

Selvutvikling og åpenhet
I stor del pga. folkenåret har jeg merket at jeg har blitt mye mer selvsikker i sosiale relasjoner. Jeg tar kontakt med folk mer, er lettere å dra med på ting, og merker at jeg har fått større tro på meg selv og andre. Har begynt å faktisk leve etter det jeg forteller andre -- at om du har tro på deg selv vil andre ha tro på deg. Hjelper veldig at det er såpass fantastiske folk jeg går sammen med, de har en blanding av hjertevarme og forståelse og egne livserfaringer og mange av dem er veldig gode å ha.

Håp om fremtiden
Jeg vet ikke om det er det at jeg har flyttet til Sogndal og begynt en helse/sosiallinje, eller at Sogndals motto har smittet over på meg, men jeg føler nå at jeg møter motgang og nedturer med håp snarere enn med motløshet og depressive tanker. Har blitt flinkere til å ikke la nederlag bety mer enn de trenger å bety, og klarer å tenke at selv de mest håpløse ting kan og vil ordne seg, bare du tror på deg selv og gir deg tid.

(tillegg 4. januar)
E-post til Merete
Må nesten nevne denne og, for den betydde såpass mye for meg.

TAKK, Merete!
(/tillegg 4. januar) 

Godt nyttår, og
Stao no pao!

2 kommentarer: