mandag 7. november 2011

Hvem vil ha en dollar?


Her er en interessant lek dere kan leke. Den heter "hvem vil ha en dollar", og handler om å ofre seg for fellesskapet. Syns den er ganske interessant i og med at du kan bruke den til å filosofere om hvordan vi mennesker tenker om visse ting i hverdagen.

Leken som jeg ble forklart den går som følger: du sitter på en stabel dollarmynter, og spør alle deltakerne om de vil ha en dollar. Hver av deltakerne i leken må fylle ut JA eller NEI på en papirlapp sammen med navnet sitt, uten å se på de andres lapper, og uten å snakke med hverandre. Så lenge deltakerne som fellesskap oppfyller ett enkelt krav, er du nødt til å dele ut én mynt til hver av deltakerne som har svart JA.

Kravet er at for at du skal dele ut så mye som en penny, må minst halvparten av deltakerne svare NEI.

Problemet med leken er at hvis du svarer nei, er du garantert å ikke tjene noe, men om du svarer ja, har du en sjanse hvis bare mange nok andre takker nei. Og om du selv takker nei, er det langt fra sikkert at vinnerne vil være rederlige nok til å dele gevinsten sin med deg, eller belønne deg på noen annen måte. Fellesskapet tjener på at folk svarer nei, men hver av deltakerne har ingenting å tjene på å selv svare nei.

Følte jeg ville dele denne, siden jeg syns det er en litt kul lek, selv om du selvfølgelig må være forberedt på å ofre noe når du prøver den ut. Kanskje dette ble et litt "smånerdete" innlegg, men det får heller være. Hvis noen bestemmer seg for å prøve ut denne leken, så kom til meg etterpå og fortell meg hvordan det gikk. Tenker å kjøpe en pose seigmenn og prøve den ut på revy- og teatergruppen min:). Kan jo alltids bygge inn at de må gi meg noe hvis de taper;).

Åttende episode av Siffer hadde en annen tidig lek hvor en gruppe barnehageunger fisker havet tomt for fisk. Leken begynner rundt 16 og et halvt minutt inn i episoden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar