torsdag 25. oktober 2012

Til Sunnhetsgestapo, avd. Internett

Tenkte jeg skulle følge opp Uperfekte Jenters siste offensiv med å være sinnablogger igjen og skive et vennlig brev til alle de som mobber folk som våger å legge ut "avvikende" bilder i sosiale medier, som oftest overvektige jenter som tror de har lov til å legge ut bilder av seg selv som alle andre.

Nei, jeg har ikke tenkt å være en av de kjipe folkene som prøver å fortelle deg at det ikke er greit å mobbe, eller at du er fordomsfull, eller at du må ta ansvar for handlingene dine. Jeg vet av erfaring at du etter all sannsynlighet mener at de "må regne med" å få slike reaksjoner, og jeg skal ikke gå inn på hvordan du tydeligvis synes det er greit å mobbe noen bare andre mobber dem.


Nei, jeg vil bare at du skal gjøre deg selv en tjeneste her. For når du bare hetser overvektige (eller nå sist, jenter med lilla hår i armhulene :p), så fremstår du som veldig inkonsekvent, og det provoserer meg faktisk litt. Såh: om du absolutt må angripe mennesker som ikke oppfyller sunnhetsstandardene dine, så vær så snill å i det minste være konsekvent!

Facebook er nemlig et råttent høl av late slasker som hyller usunnheten. Se bare hva jeg kom over på en enkelt helt tilfeldig tur nedover nyhetsveggen min:

Merete baker usunne pizzaboller (fy skam. Mat skal være sunn og smake vondt!).
Enlebarna mine planlegger julebord for hele klassen (organisert inntak av rusmidler og usunn mat i store kvanta. Dø).
Kusinen min er syk og kan ikke være ute i snøen (og fremmer dermed sykdom som ideal).
En klassekamerat av meg vil ha sjokolade og seks flasker julebrus av kjæresten sin om han ikke svarer innen fem minutter (kjekt med diabetes og hull i tennene og sånn).
NRK Nyheter poster en sak om kakeoppskrifter (er det plutselig greit å spise kake også nå?).

Altså: i løpet av bare én dag drukner jeg i reklame for pizzaboller, kake, alkohol og fet mat, og sjokolade, kake og julebrus som inneholder hele fjell av sukkerbiter. Er det rart jeg er blitt så usunn som jeg har blitt :( .


Såh. Her er linjen jeg vil dere i Sunnhetsgestapobrigaden skal legge dere på:
Slutt å være så forbanna snille. Kjør på med samme grad av hat mot absolutt alt av usunnhet. Det er urovekkende mange med kviser eller andre urenheter (som oftest et resultat av dårlig hygiene eller kosthold) som tror de kan vise seg offentlig på Face, la dem få vite at det absolutt ikke er OK. Utsett alle som legger ut bilder av kake, snop eller fet mat for massiv mobbing. Fortell de som legger ut innlegg om solariumbruk eller soling generelt at de fremmer hudkreft og at du spyr av dem. Vær nazi på alt av innlegg, bilder og filmsnutter som involverer mennesker som koser seg med alkohol eller tobakk, spesielt om de gir uttrykk for å det gøy, alle vet jo at det er absolutt livsfarlig og fører til kreft, leverskader, dårlig ånde og seksuelle overgrep. Slå ned på alt av innlegg som involverer bilkjøring fremfor kollektivtransport eller sykling, for de fremmer jo forurensning og latskap. Dere må også innlede en storoffensiv mot alt av innlegg om sofakos, latsabbene kunne jo få meg og andre svake sjeler til å tro at det er greit å ligge å dra seg når en kunne vært på joggetur eller spinning. Samtidig må alle som er flinke til å komme seg av gårde på trening opplyses om at treningsavhengighet er skadelig (jf. jantelovens §1). Så har du alle dem som er mye på Face og blogger, noe veldig mange er. Her har dere en gyllen anledning til å rydde i egne rekker. Gjør det helt klart for hverandre at dere med dette gjør reklame for latskap, overvekt, dårlig motorikk og syn- og ryggskader, og at dere burde jogget til nærmeste bondegård og kjøpt økologiske gulrøtter istedenfor.

Huska å ikke få samvittighetskvaler, for sjikane er jo helt OK så lenge dere mobber i flokk, for da kan dere jo bare fortelle ofrene deres at de "må regne med" å bli mobbet for identiteten og handlingene sine. Skulle du likevel ødelegge et vennskap eller tre eller påføre sosial angst hos halve venneflokken -- pytt, pytt, du gjør det for en sunnere verden.  Ordnung muss sein :) .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar