fredag 26. august 2011

Om sosialt arbeid, to uker inn i året

Siden jeg nå går bachelor sosialt arbeid (to uker så langt, som bare har flydd), tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om hva faget egentlig går ut på, i tilfellet noen lurer. Sosialt arbeid er en fellesbetegnelse på veldig mange forskjellige yrker, og arbeidsplasser kan være NAV-kontorer, psykiatriske sykehus, skoler, rusinstitusjoner, osv.

Studiet krever at du leverer en attest fra Politiet om at du ikke har gjort deg skyldig i alvorlige forbrytelser, som grov vold og seksuelle overgrep. Har du denne typen paragrafbrudd på samvittigheten, risikerer du å ikke bli tatt opp. I tillegg har vi noe som heter sikkerhetsvurdering, som vil si at du i løpet av studiet vil bli vurdert ut ifra hvor godt du ivaretar andres sikkerhet og rettigheter. Vurderingen er i effekt 24/7, og vi ble advart om at selv handlinger utenfor skolen/praksis, som å oppføre seg truende eller usømmelig på fest, kan få konsekvenser for utdanningen vår. Gir en viss trygghet å vite at ikke hvem som helst slipper inn.


§ 2. Skikkethetsvurdering/definisjon

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer eller som helse- eller sosialpersonell. En student som utgjør en mulig fare for barnehagebarns og elevers eller pasienters, klienters og brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.
Mer om vurderingen her.

Faglig har vi hatt et ganske variert opplegg. Jeg var redd for at vi bare skulle sitte med snutene begravd i bøker i tre år, og det blir nok for så vidt veldig mye av det óg, men vi har hatt masse spennende aktiviteter også. Den ene dagen skulle vi opp på scenen og svare på forskjellige verdispørsmål, som "hvor godt er samfunnet tilrettelagt for alle innbyggere", "ville du fortalt det til en god venn hvis partneren hans/hennes var utro", eller "bør homofile få adoptere barn". På de første spørsmålene skulle vi stille oss ved et tall, fra 1 (sterkt enig) til 5 (sterkt uenig), og så skulle de som hadde stilt seg ytterst diskutere med hverandre. De aller fleste stilte seg på 3, bortsett fra på siste spørsmål, da sto alle på 1 (Noe sånt som "Det er sosionomens oppgave å hjelpe folk å se nye muligheter";)).

I den andre delen skulle vi sitte i ring på scenen og diskutere forskjellige påstander. Var vi enige, skulle vi reise oss, var vi uenige skulle vi bli sittende. Så måtte alle som sto utdype synspunktet sitt én etter én, for så å bli svart av de som satt. Så gikk det på håndsopprekning etter det. Ble en veldig konstruktiv og høflig diskusjon, med mye innsikt og mange modige innspill.

Før det igjen hadde vi i gruppene intervjuet hverandre og hatt fremføringer om medlemmene i gruppa, og en annen fremføring om hvordan vi forestilte oss selv som fremtidige sosionomer. Har i bunn og grunn fått stått veldig mye på scenen, noe jeg ikke har det aller minste imot.

I nær fremtid skal hver gruppe intervjue en sosionom, for så å skrive rapport om intervjuet og holde foredrag om prosjektet foran resten av klassen. Dette blir vår første eksamensoppgave. Neste semester skal vi ut på to ukers praksis, gleder meg faktisk, skal bli godt å komme ut i felten og jobbe. På andreåret er hele vårsemesteret satt av til praksis, og ifølge professoren vi hadde i dag er mange av studentene ute i sosionomyrket allerede før de er ferdige med tredjeåret. Føler meg veldig trygg som tar sosialt arbeid, vi hører veldig mye om at vi er sikret arbeid ved endt utdanning, spesielt oss gutter, som det faktisk er ganske mange av i klassen;).

Vurderer faktisk å se om jeg har råd til et år eller to med sirkusutdanning ved fullført bachelorgrad, når jeg har sosionomutdanningen som "sikkerhetsnett" å falle tilbake på. Driver og ser på muligheter for å bli sirkustrener når jeg blir stor, og bruke nysirkuset som redskap for å hjelpe utsatt ungdom ved å fostre fysisk form og psykisk helse gjennom fysisk sirkustrening, og den ufattelige stoltheten det fører med seg å lage og fremføre sirkusforestillinger foran publikum. Har hørt fra flere innen sirkusmiljøet at dette er blitt gjort før med stort hell, men må vite konkret hva som kreves av meg av utdanning og tiltak for at dette skal bli en realitet. Får legge fram "drømmen" for en rådgiver eller lærer.

HISF sin nettside er her: www.hisf.no
Full studieplan finner du her: http://studiehandbok.hisf.no/no/content/view/full/9179

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar