søndag 7. august 2011

Kule sirkusting, del 3: Sirkuslandsbyen


Var som sagt og jobbet hos sirkuslandsbyen til Cirkus Xanti nylig, og skrev kort om hvordan det var å bo og jobbe på teltsirkus for første gang i forrige innlegg, men jeg vil også skrive litt om hva selve festivalen har å by på.

Sirkuslandsbyen er altså Norges største sirkusfestival, som drar på turne rundt i Norge hver sommer. Byene som besøkes i år er Jevnaker, Sarpsborg og Oslo, og i hver by setter de opp en hel liten landsby med telt i forskjellige størrelser, som huser alle slags sirkusprosjekter fra åpen trening og workshops til forestillinger. De har også et kafételt som de kaller Den Grønne Elefant, som serverte forskjellig økologisk mat og drikke, fra sveler, suppe og grillmat til økologisk eplebrus og farlig god eplejus (intern:p). Menyen varierte litt fra dag til dag, og mye av maten ble laget på stedet i kjøkkenvognen som sto bak kafételtet.

Landsbyen drives av Sunniva Dring og Sverre Waage, og har som hovedmål å fungere som arena for nyrekruttering og utvikling av nysirkus i Norge. Det er derfor ganske annerledes å besøke landsbyen, i og med at du for eksempel får bryne deg på forskjellige sirkuskunster selv. I tillegg til organiserte workshops og sirkusskole for barn, har de også satt av et eget telt til åpen trening hver formiddag, hvor du kan troppe opp og få prøve forskjellige ting.

Fikk sett langt fra alt landsbyen hadde å by på, men vil skrive "anmeldelser" av det jeg fikk vært med på:


Bastard med Karoline Aamås
"Da jeg var liten, 
var jeg et barn, eller var jeg et minne om et barn?"

Karoline i aksjon!

"Bastard" er en barnevennlig opptreden som jeg bare så vidt fikk med meg fordi jeg under forestillingen befant meg på taket av teltet;). Mer om det lenger nede. Uansett, soloopptredenen utføres av Karoline Aamås, som er sirkusutdannet ved AFUK i Danmark (som jeg blogget om tidligere etter at halve klassen overlevde opptaksprøven deres tidligere i år), og skal begynne på den prestisjefylte Dans och Sirkushögskolan (DOCH, uttales "dokk") i Stockholm til høsten.

Karoline entrer teltet gjennom en åpning i taket, tar seg ned til gulvet via akrobatikktau, og innleder en koselig "barnetime" på 20 minutter med mimring, filosofering og en god dose luftakrobatikk, det går i barndomsminner, filosofering, glasskrukker og pinnedyr, og en overraskende vending eller to. Så forlater hun teltet samme vei som hun kom -- gjennom taket.

Forestillingen er som sagt myntet på små barn, men det nostalgiske innholdet og filosoferingen, og selvfølgelig luftakrobatikken, gjør at den også helt fint kan sees av eldre. Som Karoline selv sier på sirkuslandsbyens blogg, så passer den barn i alle aldre, fra 0 til 60!

Fikk som sagt ikke sett forestillingen i detalj, og grunnen til at jeg befant meg på taket var at jeg styrte en av rekvisittene hennes. På et tidspunkt skulle nemlig en giraff stikke hodet inn i teltet, og siden jeg var frivillig på sirkuslandsbyen, ble jeg satt til å styre giraffen. Etter å ha stukket giraffen inn i teltet måtte jeg så ned av taket, så fikk ikke sett resten av forestillingen. Men hørte trampeklapp fra teltet når forestillingen var ferdig, så det jeg ikke fikk sett holdt nok høyt nivå, det også. Anbefaler denne koselige lille forestillingen:).

Red. 13/8: Mer om forestillingen her.

Litt trivia: Sverre Waage, som hadde regi i denne forestillingen, står også bak manus og regi til den berømte forestillingen Trollprinsen, som blant annet ble satt opp i Hunderfossen familiepark og som jeg har hatt lyst til å se en evighet. Liten verden.

Tissue-workshop med Helene Dahl
Luftakrobatikktrening i 22-meteren med et syv meter langt tøy med Helene, som har flere år med luftakrobatikk under beltet. Workshopene gikk fra nivå 1-3, der 1 var for nybegynnere, 2 for de litt øvede, og 3 for de erfarne. Fikk med meg både del 1 og 2, og hadde det kjempegøy. Fikk lært mange nye figurer og terpet masse på teknikk. Var utrolig digg å trene sirkus skikkelig igjen, og tøy spesielt er hardtrening du blir ordentlig sliten av.
Helene vår sa hun skulle legge ut filmklipp fra kurset på YouTube, og jeg vil legge ut dem her når jeg finner dem:). Ellers er Youtube-kanalen hennes her.

Pain Solution Sideshow



Egne bilder

Fakirforestilling med norske Pain Solution med fokus på humor. Trekløveret, som består av karakterene "The Maniac", "The Princess of Scars", og "The Headmaster", gjør ting som å ligge på spikermatter, spise glass, og sluke ild, og numrene deres blir presentert av The Headmaster, som har rollen som "ringmaster" som i tradisjonelt sirkus. Musikken ble ikke alltid startet og stoppet på riktig tidspunkt, men de var imponerende flinke til å spille på det, og det gjorde egentlig bare forestillingen bedre. Fakirkunster er ikke helt min greie, men jeg hadde det nå gøy mens det varte likevel. Hvis du derimot er en av den som liker å se denne typen forestillinger, tror jeg du vil elske Pain Solution!


Suhde med Pasi og Kate (Finland)




Egne bilder.

Dette var en morsom parakrobatikkforestilling med romantisk/komisk tema med to artister fra Finland, Pasi og Kate. Fikk ikke sett mer enn en fem-ti minutter før forestillingen måtte innstilles pga. strømbrudd, men det jeg så var veldig lovende.


Det var alt jeg fikk med meg, skulle ønske jeg fikk deltatt på mer, hadde spesielt lyst til å se "DAIM", hvor handlingen i forestillingen bestemmes av at publikum trekker kort, men jeg får ta igjen det tapte neste år.

__________________________________
Mer om Sirkuslandsbyen på NRKs nettside.

1 kommentar:

  1. Hei! Takk for kommentar! Ja, jeg har sett Pain Solution flere ganger, helt fantastisk bra show! Morsomt og ekstremt på en gang, veldig bra. Det var gjennom dem, eller Wings Of Desire, jeg hang, på disse “suspension sunday” de arrangerer i Oslo. Hvis du har lyst syns jeg du bør hoppe i det :D Join gjerne gruppene de har på fb, så får du vite mer og se bilder, hvis du ikke allerede har undersøkt det :)

    SvarSlett