fredag 27. juni 2014

Smarttelefon for nybegynnere

Har fått ny mobil, og føler meg som en dinosaur. Min trofaste gamle Nokia n97 har pensjonert seg og blitt reservetelefon. Touch-skjermen hadde begynt å tulle mer enn en overtrøtt ponni på skogstur, og batteriet hadde bortimot takket for seg slik at det var umulig å bruke telefonen til å ringe med om den ikke var koblet til strøm. Pleide å spøke med at jeg hadde fasttelefon og ikke mobiltelefon.

Således ble det altså ny mobil, en Huawei Ascent y330. Flott at jeg har en mobil jeg ikke kan uttale navnet på. Ladet opp vidunderet og brukte en evighet på skjermen der man taster inn pin-koden for første gang fordi jeg trodde knappen du avsluttet med var knappen du fjernet sifre med. Så var jeg stuck en evighet til når jeg måtte skrive inn passordet til det trådløse nettverket fordi dette er en moderne telefon uten tastatur, og mobilen skrev inn bokstaver som lå både én og to centimeter unna der jeg faktisk trykket, med blyant, på den fantastiske nye touch-skjermen.

Etter å ha spurt meg om jeg har en Google-konto (jeg løy og svarte nei), om jeg vil sende alt av brukerdata til Google (nei), og om værvarslingssystemet skulle få lov å sende brukerdata til Google (nei), var jeg endelig inne på hovedskjermen, hvor jeg så et nydelig bakgrunnsbilde, dato og klokkeslett, og værmelding for Berlin. Å fortelle mobilen at jeg bor på Vestlandet tok meg flere minnutter. Jeg mistenker at en erfaren bruker ville brukt to sekunder og ett tastetrykk.

I tillegg er vidunderet veldig tynt og glatt, så jeg tør knapt nok løfte den opp fra pulten, fordi jeg holder på å glippe den hver gang og jeg er redd jeg kommer til å miste den i gulvet 20 000 ganger før dagen er omme hvis jeg begynner å faktisk gå rundt med den.

I-landsproblem?

PS: har klart å komme meg på App Store, installere Snapchat og følge min første bruker (Liseliten). På bare én time. Stolt.

2 kommentarer:

  1. Hehe utrolig bra skrevet :D Good job!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, begynner å få taket på det nå :).

      Slett