torsdag 28. juni 2012

Skeptikeren og sjokolademafien

Er egentlig ikke typen som spammer saker på Face eller bloggen min, men følte for å dele denne, dels som et tankekors til alle de som mener at "folk får tro hva de vil" og at vi ikke bør holde alternative/økologiske produkter til samme standard som alle andre varer og tjenester i landet vårt. Har egentlig erget meg i ganske lang tid over hvordan alternativindustrien får styre på uten at folk kontrollerer hva de driver med (selv om mye av grunnen til dette er at det er så mange produkter der ute at myndighetene ikke har sjangs til å holde tritt). Vi bor i et moderne land, med reguleringer, lover og forbrukerbevisstgjøring, og vi gjør det vi kan for å hindre at folk blir svindlet eller utsatt for usunne eller farlige produkter uten å vite hva de kjøper.

Med ett unntak: med en gang noen merker produktet sitt med "alternativt", "økologisk" eller "naturlig", har vi plutselig ikke lov til å være kritiske eller gå varene eller tjenestene dine etter i sømmene. Du skal liksom kunne påstå hva du vil, og tilby hvilken som helst vare eller tjeneste, med eller uten profittmotiv, og resten av oss skal bare gå stille i dørene og jatte med, ellers er vi "trangsynte" og også veldig sårende ovenfor de som liker disse produktene.

Men hva skjer når du gir bedrifter frihet til å gjøre akkurat som de vil? Jo, da får vi grobunn for folk som dette:


Long story short: alternativ produkt solgt gjennom et pyramidesystem. Blogger går produktet etter i sømmene, og blir blant annet truet med søksmål. Jeg sier "blant annet" fordi trusselen om søksmål bare var  toppen av isfjellet. Du kan lese hele historien her (bloggen har óg andre fine innlegg og er verdt å utforske litt). Det er riktignok bare én side av saken, og vet ikke hvor mye av det som stemmer, men et interessant tankekors er det uansett.

Merk at jeg ikke sier at det er selve alternativindustrien det er noe i veien med, eller at du må avstå helt fra produktene deres. Vil du gå innom Witchy Bitchy og kjøpe deg en bok om engler eller dyrke dine egne urter, gå til en spåkone eller få tatt aurabilde, så er det helt greit for meg dersom det gir deg noe, og jeg vet at det er mye som funker óg.

Det som plager meg, og som jeg vil ha frem av innlegget her, er bare at vi må få lov til å være kritiske til alle produkter i landet vårt, om det så er vektertjenester, reinsdyroppdrett, "helsesjokolade", massasjestudioer eller tørketromler med SMS-varsling (som faktisk finnes, og som jeg har tilgang til der jeg bor på Elvatunet. Så det så). Skal du selge et produkt, spesielt om du tjener penger på det, så må du også kunne stå inne for dem også. På samme måte som vi har rett til å teste og vurdere airbags, redningsvester, vaksiner og antivirusprogrammer, må vi ha lov til å teste alternative produkter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar