Om nysirkuset

Om nysirkus, Fjordane Folkehøgskule, og sirkus generelt

Da jeg begynte her hadde jeg knapt nok hørt om nysirkus, så for de som ikke vet hva det innebærer, er det på sitt mest grunnleggende en slags sammensmeltning av teater og sirkus. I tradisjonelle sirkusforestillinger drives forestillingen fremover av en sirkusdirektør som annonserer artistene og deres numre. I nysirkus finnes det ingen direktør på scenen, forestillingene oppleves istedenfor nesten som ett sammenhengende nummer, med glidende overganger mellom de forskjellige artistene og numrene. Forestillingene har også alltid enten et tema eller en faktisk historie som fortelles, og artistene står fritt når det gjelder både musikk og disipliner. Sist, men desidert ikke minst, er det nesten alltid bare mennesker som opptrer under nysirkusforestillinger. Med all debatten rundt sirkusdyr de siste årene, er nok veldig mange glade for denne nye utviklingen.

Sirkuslivet innebærer veldig mye fysisk trening. Vil her avlive myten om at folkehøgskule nødvendigvis innebærer et slapt friår hvor alle bare driver dank. Gruppen møtes seks dager i uka, og selv om vi ikke har lengre dager enn i vanlig norsk videregående skole (og strengt tatt hadde jeg ikke hatt noe imot å trene organisert en time eller tre mer hver dag), føles treningen utrolig tøff i begynnelsen. Vi snakker hard styrketrening, en joggerute rundt bygda som ligger på oppunder en halv mil, og disipliner som krever både muskelkraft, mot og utholdenhet av oss elevene. Treningen, samt det gode kostholdet på skolen, gjør at du som sirkuselev kommer i god fysisk form utrolig fort, og du blir også myk i kroppen siden vi har "stretching" hver eneste dag. Du får også en psykisk belønning av å utfolde deg kreativt og vise frem arbeidet ditt for et begeistret publikum.

Men hele poenget med sirkustrupper er at de skal lage sirkus, og skolen sørger for at vi får utfoldet oss i fleng. Nesten hver uke har vi hatt "veckoshow" (ukeshow), som er små numre som vi fremfører for resten av klassen. Læreren vår gir oss en oppgave en uke før, og vi har resten av uken på å lage et nummer. Oppgavene gir oss som regel veldig mye kreativ frihet, og kan være for eksempel å lage et nummer med tema "glede", å lage et trapesnummer med minst tre figurer, eller å lage et nummer som må passe en bestemt sang. Når alle numrene fremføres etter hverandre utgjør de til sammen en hel liten forestilling som ofte er veldig god underholdning og en koselig måte å runde av uka på, og de gir oss sceneerfaring som vi bruker når vi lager show for andre, i tillegg til at de har gitt oss ideer vi har kunnet bruke om igjen.

I oktober hadde vi halloweenshow for resten av skolen, og oppunder juletider begynte klassen å få reelle oppdrag fra rundt omkring. I løpet av året har vi hatt pauseunderholdning i foasjen til Operahuset under Kulturnatt 2011, juleforestilling for en lokal barneskole, et improvisert "mini-show" for avslutningen til en klubb for psykisk utviklingshemmede, oppvarmingsshow for UKM i Stryn, og 20 minutters barneforestilling på hotell. Læreren vår fikk til og med brev med personlig invitasjon til Norske Talenter for hele klassen, og selv om vi bestemte oss for at dette lå over vårt nivå, er det kult å tenke på likevel.

I tillegg innebærer nysirkusyrket å føre kunnskapen og ferdighetene våre videre, så vi har flere ganger hatt barn og ungdom innom for å lære sirkus. Jeg vet ikke hvor mange elever vi har hatt til sammen, men det er sikkert godt over to hundre. Vi har også to store numre hvert år, ett før jul og ett før sommeravslutningen. Disse numrene fungerer som en slags tentamener for oss, og skal holde så høy standard som mulig. Juleforestillingen vår var på 45 minutter og tok en halv måned å lage, og fjorårets avslutningsforestilling var på én og en halv time. Det er psykisk krevende å jobbe med slike store forestillinger, men også veldig gøy, og vi får oppleve hvordan det er å gjøre forestilling "på ordentlig".

Det er mye å tenke på nå som året går mot slutten. Vi har ingen flere showoppdrag, treningen blir for det meste på eget initiativ før og etter skoletid, og det blir i de kommende ukene avslutningsshow for alle pengene. Driver og tenker veldig mye på fremtiden, kommer til å tenke tilbake på dette året som det gøyeste i mitt liv. Synes det er litt merkelig at jeg gjennom hele året har gått med følelsen av å ha gått her i en evighet, men at nå som året nesten er over, føles det som om jeg nettopp har kommet...