fredag 15. juni 2012

Tips til nye studenter!

Nå står om noen måneder et nytt skoleår for døren, og for mange av dere blir det deres første høyskole- eller universitetsår! Jeg håper du får en fantastisk høyskole- eller universitetstid, og at du går videre med like mange gode minner som jeg gjorde. I og med at jeg nettopp har vært gjennom det selv, fant jeg ut at jeg ville lage en liten liste over ting som er kjekt å vite på forhånd. Noen av dem er ting jeg selv skulle ønske jeg visste på begynnelsen av året, andre er ting som bare er "kjekt å vite".



1. Vit hva du vil!
Vent litt, bare én ting før du begynner: vær helt sikker på at det er dette du vil, og at du er noenlunde sikker på valget ditt av linje. Gjør grundig research på forhånd når det gjelder valg av studiested, og gå da helst litt dypere enn å lese studiekataloger og brosjyrer -- prøv å finne studieplaner, snakk med studenter som går eller har gått linjen, og send e-poster med spørsmål. Er det noe du lurer på eller er i tvil om, spør! Det er både dyrt og tidkrevende å gå høyskole eller universitet, og da er det kjipt å sitte der halvveis gjennom første året og erkjenne at dette ikke ble som du hadde forventet og du egentlig er på feil spor. Når det er sagt så tror jeg at det er normalt å tvile i løpet av førsteåret på om du vil drive med det du utdanner deg til resten av livet, og da tror jeg det er viktig å huske at dette sikkert gjelder de fleste utdannelser du kommer til å begynne på? Mer om hvordan du velger riktig studium her!

Men når du først er kommet inn... :)

2. Vær organisert!
Kjøp en perm. Du kommer til å skrive et ugudelig antall sider i løpet av studiet, og det er lurt å rive dem ut av kladdebøkene og sette dem inn i ringpermer så du har orden på dem. Jeg pleier å merke alle notatene jeg skriver fra forelesninger, bøker og gruppearbeid med dato så jeg kan sette dem inn i permen i rekkefølge.

Noen har konsentrasjon og selvdisiplin nok til å skrive notater på data. Har en følelse av at jeg ikke ville greid det, men fungerer det for deg, må du bare huske å ta backup av det du skriver, sånn at du ikke mister alt om dataen krasjer eller noen stjeler den;).

Tillegg: dette gjelder og for datamaskinen din. Jeg og flere andre i klassen har et rot av dimensjoner på dataene våre, i form av utallige PowerPoint-forelesninger, oppgaver, gruppearbeid, arbeidskrav, notater og hva vet jeg. Gjør ditt beste for å holde styr på alt dette, for eksempel ved å lage undermapper for eksamensoppgaver eller enkeltemner.

©Lise Myhre

3. Vær flittig student!
I hvert fall på vår linje er emnene veldig korte, i noen tilfeller helt ned i tre undervisningsdager. På grunn av dette bør du jobbe jevnt og trutt, ellers vil du falle etter veldig fort! Kom inn i en rutine hvor du leser og setter deg inn i omtrent 50 sider hver dag (ja, det er så hardt på noen linjer. You'll get used to it). Du har ikke lang tid på deg til å sette deg inn i et emne før du må videre til neste, og mange av oss er ikke ajour -- det er vanlig å bare ha lest bitte litt av hver bok, for så å måtte ta et skippertak når eksamen nærmer seg. Sett av så og så mange timer hver dag til etterarbeid etter forelsninger, lesing av pensum og annet studiearbeid.

4. Vær sosial!
Avhengig av hva du studerer, er det ofte en idé å danne kollokvier, altså studenter som jobber ilag. Da kan du be andre om hjelp når du står fast, og du får diskutert fagstoffet med andre så du lærer mer effektivt. Dette er mer nyttig i noen fag enn i andre, meni hvert fall i eksamenstiden kan det være kjempenyttig idet du får delt opp alt arbeidet og så gått gjennom det i fellesskap. Før eksamen som var delte jeg og kollokvien min oss opp og tok for oss 30 studiepoeng med pensum og komprimerte det ned til et hefte på 67 sider, som vi gikk gjennom sammen og lagde tankekart og tabeller og huskeregler av (noen mener dette ikke er en god måte å studere på, og alt er jo individuelt, men det funket for oss).

Eget bilde

5. Vær sosial! II
Finn en gyllen middelvei mellom arbeid og fritid. Vis initativ og ta del i studentaktiviteter og frivillig arbeid, både fordi det er sosialt og god avkobling, men også fordi det ser veldig bra ut på CV-en din, spesielt hvis det er arbeid som er relevant for yrket du utdanner deg til. Gode karakterer betyr ikke så mye om skolearbeid er det eneste du kan vise til fra studietiden din, da fremstår du bare som en "kjedelig" søker.

6. Sørg for et godt klassemiljø!
Denne er det kanskje uenigheter om, men velger å legge den til likevel. Da jeg gikk sosialt arbeid i Sogndal, hadde vi en veldig sammensveiset klasse jeg var veldig fornøyd med. Vi hadde tillitsvalgte som arrangerte fester og andre arrangementer vi dro på som klasse, for eksempel for å feire gjennomførte eksamener, og vi hadde et godt miljø generelt. Studenter jeg traff fra andre klasser hadde derimot mer en oppfatning av at klassen bare var noen du gikk til forelesninger med, og at det ikke nødvendigvis trengte å være et så tett miljø innad i klassene. Personlig tenker jeg likevel at det er veldig lurt å prøve å «sammensveise» klassen din. Du skal tilbringe mye tid med klassekameratene dine, så sørg for å få til et godt miljø i klassen!

7. Hold motet oppe!
Høyskole og universitetstiden kan være fantastisk gøy, spennende og meningsfull, men samtidig er det lett å bli litt motløs når du tar skrittet fra videregående. Mengden arbeid går kraftig opp, og med mindre undervisningstid kommer en mye større grad av egenansvar. Husk at det gjerne blir lettere jo lenger du går -- jo mer erfaring du får, jo bedre blir du på arbeidsrutiner og struktur. De sier det første høyskolehalvåret er verst, og tror det stemmer for veldig mange.

Og igjen -- sett av tid til fritid og venner! Ta en langhelg hvor du drar hjem og slapper av. Stikk av gårde på klatring, ski eller trening. Heng på den lokale kafeen med venner. Ta en ridetur. Jobb frivillig et sted. Slapp av med en god bok. Altså: koble av.

Og husk at hvis det blir tungt over tid, har gjerne studentsamskipnaden psykologer eller rådgivere du kan snakke med.

Håper noe av dette blir til nytte for deg om du skal søke deg inn et sted til høsten og ikke har gått uni/høyskole før! Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar