torsdag 12. april 2012

Blogg-spotlight

Jeg har allerede en side om blogger jeg anbefaler (se til høyre), men har et par jeg liker så godt at jeg syntes det ville vært koselig å lage et innlegg hvor jeg fremhever dem litt og gir dem den rosen de fortjener.

I Taiwan spiser de ikke mandarin

 
http://tinesboble.blogspot.com/
Livet som innvandrer i Taiwan

"Men jeg tenker også litt på hele dette Taiwanopplegget. Jeg mener, det er ingen som flytter til Taiwan. Taiwan er jo ikke et land. Det er et sted hvor de har en kjempestor fabrikk som heter "made in". Den lager så og si hva det skal være, men har spesialisert seg på billig plastdritt. Ingen vet hvor det er, ingen vet noe om det, og det er i grunn akkurat som det burde være. Hvilket egentlig er en forklaring nok på hvorfor Venås-familien kastet seg over muligheten til å flytte dit så fort muligheten bød seg. Så gøy! Dra til et land som folk ikke en gang vurderer tanken på at eksisterer. DRITkult. Jeg måtte sjekke to ganger i et leksikon selv. Tuller ikke."
Er som alle få vet lidenskapelig Taiwan-frelst, og snublet over denne bloggen ved en tilfeldighet. Norske Tine dro med hele familien sin til Taiwan da faren hennes fikk et oppdrag der, og bodde og gikk på internasjonal skole der mens hun tok inn utallige inntrykk og beskrev opplevelsen med et fantastisk skråblikk.
Du kan si Tine kanskje rakker ned på andre litt vel mye på veien, men hun er óg fantastisk flink til å fortelle om alt mulig hun opplever, fra taiwanesisk kultur til studentliv. Er en gammel blogg som har ligget brakk siden hun kom hjem igjen i 2008, men den anbefales sterkt for alle som vil lære om Taiwan, eller bare er interessert i en spennende og morsom blogg om hvordan det er å leve i et eksotisk land!

Liseliten
www.liseliten.com
Livet med et tøft liv

"Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end." --Lise, hele tiden
Lise Hetlands blogg burde vært pensum for alle oss som skal jobbe med mennesker. Hun skriver om sin hverdag som psykiatrisk pasient med såkalt emosjonelt ustabil  personlighetsforstyrrelse, men har et eget "tusenkunstner"-talent ikke bare for å skrive, men også for å tegne, ta bilder, dikte og sette opp en utrolig veldesignet blogg. Hun skriver om alt fra følelser rundt det sosiale til selvskading og innleggelser, men selv når hun har det som mørkest skriver hun klart og med en innsikt og styrke som bare må gjøre inntrykk på deg.
Bloggen bør leses både fordi den er et utrolig viktig vitnesbyrd fra psykiatrien, men også fordi den er et sant kunstverk av en blogg:). Tror det er den mest betydningsfulle jeg har lest siden Regine Stokkes Face your fear, og håper på at også denne kommer ut i bokform en dag.

Uperfekte Jenter

http://uperfektejenter.blogg.no/
En utrolig blogg om det å ikke leve opp til (eller ville
leve opp til) alle de høye kravene samfunnet stiller til oss.

"Vi trenger ikke alltid vært best, penest, smartest, alltid. Jeg liker jentene mine like godt uansett hva de får på matteprøven. Jeg gir langt faen i om jentene mine sminker seg hver dag, de er ofte penere uten et lag med dritt på huden. Og jeg vet at mange av gutta føler det samme, så jenter, ta det med ro. Jeg er klar over at det ikke er lett, men å slappe av er viktig. At du ikke var best i matten betyr ikke at du har mislyktes i livet. Vær fornøyd med deg selv og vær glad for alle de positive tingene i livet ditt. Vær uperfekt, det er jævlig chill."
Kan ikke helt si hvorfor jeg og så mange andre bare elsker denne bloggen, men seriøst, jeg falt bare pladask. Det er ikke det at den er skrevet av ungdommer som tør å være annerledes... det er veldig mange av dem rundt omkring. Det er ikke det at den handler om jenter som sliter eller skiller seg ut eller har fysiske eller psykiske problemer på noen måte, det er mange av dem óg der ute.
Men det er rett og slett noe med stemningen som denne bloggen gjør så riktig. Det er ikke alle blogger som møter deg med en herlig header med en smilende jente med fjeset dekket av svart tusj. Og når du først er der, er det så mye intelligent og reflektert å finne, om alt fra hverdagsliv til feminisme og det å ha det tøft i livet.
Stå på.

1 kommentar:

  1. Dette gjorde meg så glad, du aner virkelig ikke. For det første er det en ære å bli satt i samme liste som bloggerne du nevner (skal begynne å lese dem, for de virket spennende), men også det du skriver om oss er helt fantastisk. Har jeg en dårlig dag er det rett inn hit for å lese hva du skrev om og om igjen. Tusen takk, dette setter vi stor pris på :)

    SvarSlett