lørdag 21. mai 2011

Andre norske sirkusblogger

Andre blogger

Dette innlegget vil bli løpende oppdatert etter hvert som jeg kommer over blogger jeg kan anbefale, både om sirkus og andre ting.
Sist oppdatert 30. desember 2011.


Norge har sirkustradisjon som Egypt har tradisjon for skiturer med Kvikk Lunsj, og det er rimelig langt mellom oss som sysler med sirkus som yrke eller hobby. Før jeg skulle begynne på Fjordane FHS erget jeg meg over at ingen som hadde gått sirkuslinja før hadde blogger jeg kunne lese for å få en anelse om hvordan året skulle bli, og har i det siste lurt på hvor mange sirkusbloggere det er der ute. Da googler man "sirkusblogg" og ser hva man finner. Det ble ikke mye, men det jeg fant (hei Marta), pluss de jeg visste om fra før, presenterer jeg her.

Sirkus 2011
Bloggene til klassekameratene mine

ctinsweden: bloggen til en jente som heter Catharina, eller "CT". Fantastiske CT gikk sirkuslinja på Fjordane i fjor, og søkte seg så inn på en videregående skole i Sverige med Cirkus Cirkör-drevet sirkusprogram, samme som vår stolte lærer Siri-Li gikk i sin tid. Før hun kom inn gikk hun et par uker til på Fjordane med oss, og vi husker henne som en herlig unik jente som hadde en utrolig kreativitet og iver når det gjaldt å få folk til å le. Foruten masse illustrerte innlegg om kostholdet sitt blogger hun om alt fra nyinnkjøpt undertøy til sjakk med tiåringer, og innimellom også utdannelsen sin innen sirkus;).

Life's Buzz: elefantfrelste Liv hadde trapes som disiplin på folken, men er også rekordmyk, og imponerte ofte med "slangemenneske"-ferdigheten sine, som å stupe kråke over scenen med føttene knyttet fast bak hodet. Hun har bakgrunn i en fysisk teater-gruppe som heter Alderbaran (tror det er denne), og drømmer om å bli sirkusartist "når hun blir stor", selv om hun for øyeblikket studerer på høyskole. Hun blogger om hverdagslivet sitt mer enn sirkus for tiden, men har også en del innlegg om tiden på Fjordane, inklusive en del filmklipp.

Og sist, men ikke minst, My Life, My Story: tøffe Merete ble tidlig hektet på linedans da hun begynte på sirkuslinja. I likhet med CT og Liv skriver hun mest om livet sitt fra dag til dag, men hun har en del om sirkus også, i hvert fall blant de tidligste innleggene hennes. Det må ogå nevnes at hun er cheerleading-frelst til tusen og har lang erfaring som stolt trener innen denne idretten, så hvis cheerleading er noe for deg er dette en blogg du bare må besøke! Merk: Føler jeg bør legge til at bloggeren også er veldig engasjert i flere alvorlige emner. Advarer derfor om til tider svært sterkt innhold, og deler av bloggen bør absolutt ikke leses av barn.

Sirkus og sirkusgrupper

Livet med Cirkus Zorba er bloggen til Ronja Gujord, som er direktør for Cirkus Zorba, og som med sine 21 år er Norges yngste sirkusdirektør. Kom over denne bloggen via Merete sin blogg, Skal definitivt sette meg inn i denne bloggen, den virker kjempeinteressant!

Sirkuslandsbyen: bloggen til den omreisende sirkusfestivalen til Sirkus Xanti. Her kan du lese blogginnlegg både fra Xantis eget personale og fra for eksempel artistene som gjester festivalen.
 

Andre uavhengige sirkusbloggere

le Cirque du Marta i farta: bloggen til en heldedikert sirkusjente som går sirkus i Rotterdam. Avledet av hennes tidligere blogg Marta møter Trondheim.


Eget innlegg om andre blogger og blogginnlegg kan anbefale:
Blogg-spotlight
Bloggtekst-spotlight

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar