søndag 15. mai 2011

Goodbye to the Circus

Goodbye to the Circus, 
We Hope You Enjoyed the Show!
(og jeg skulle inderlig ønske jeg kunne fortsette med "We Will be Back, you Know)
Verdens beste sirkus tar applaus på slutten av premieren av showet.

Da var sirkusåret utrolig nok over. Vi gjorde forestillingen vår igjen i går til rungende applaus og var storfornøyde med oss selv, men etter en rask samling foran scenen etter at publikum hadde gått, var det igang med rydding av aulaen. Alt skulle vekk for sommeren -- akrobatikkmattene, pappmuren vi malte til forestillingen, tapebitene på sidene av scenen som markerte hvor langt frem vi kunne gå uten å bli sett av publikum, trapesen og tøyet, alt av utstyr og rekvisitter både på scenen og "backstage". Var både utrolig kult og tøft å være ferdig, gikk og tørket tårer kontinuerlig mens vi drev på. Tror det var veldig tøft og vemodig for hele klassen, og det var generelt mange tårer hos mange utover avslutningskvelden som kom.

Livs trapesnummer
Foto: Anne-Lise Dragåsøien Reiten

Var veldig rart å se aulaen strippet for alt av sirkusting etter et helt år, det føltes som om det bare var en drøm at vi hadde holdt forestilling der, en forestilling som gjestelæreren vår fortalte oss at holdt et nesten profesjonellt nivå. Sirkusrommet hadde vi allerede ryddet -- også der var det nesten ingenting igjen som tydet på at rommet hadde huset en sirkuslinje. Men for meg vil alltid året sitte igjen i veggene, alle de gode og tunge stundene, alt blod, slit, svette og tårer Klasserom 2 har rommet gjennom 13 år med sirkusklasser.

Det har vært et helvetes til år, og dagene har variert fra forferdelige til fantastiske. Det har vært dager da jeg vurderte å slutte, og dager da sirkus var ubeskrivelig herlig og jeg aldri kunne tenkt meg å drive med noe annet. Skulle ønske året var lenger så vi kunne hatt flere kvelder i peisstuen med film, kosestunder med venner på stamstedet vårt Dolca Vita, milkshaketurer til Jafs, og ikke minst flere oppsetninger av Sirkusmannsland og mye, mye mer sirkustrening. Håper det en dag blir 2. års sirkus på Fjordane, hadde det vært det hadde jeg ikke nølt med å melde meg på!

Nils Eriks akrobatikknummer
Foto: Anne-Lise Dragåsøien Reiten

Vet at ikke alle alltid har vært bestevenner, og at vi har hatt perioder hvor vi omtrent har bitt hodene av hverandre (som oftest under tøffe gjennomkjøringer). Kan huske både tider hvor jeg ble utrolig frustrert på andre (enkelte ganger med veldig god grunn), og stunder hvor andre ble vanvittig sliten av meg (svært ofte med veldig god grunn). Men kommer til å savne de aller fleste av folke fra skolen, og håper de fleste også har det samme synet om meg (er et par jeg er glad jeg aldri vil se igjen, og tror det er et par som har samme oppfatning om meg). Føler meg priviligert som fikk gå sirkus på en så flott linje med en så flott gjeng, to stipendiater som gjorde en utrolig innsats, og med en lærer som på tross av at hun ikke har hatt en hel klasse et helt år før gjorde en fantastisk jobb med oss på tross av mange tøffe tak og tunge stunder.

Vil alltid ha et spesielt sted i mitt hjerte for nysirkus og året på Fjordane med "Sirkus Siri-Li".

Takk for det gøyeste året i mitt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar