fredag 7. september 2012

En liten tjeneste

Kan jeg bare få be om en liten ting?

Jeg foretrekker helst å sjekke Facebook uten å måtte pløye gjennom bilder av mishandlede dyrelik, barn eller andre mennesker som er blitt utsatt for overgrep eller omsorgssvikt, eller andre svært grove bilder som ikke passer inn på sosiale nettsider med 13-årsgrense.

Så hvis alle dere som ukritisk spammer slike bilder, med eller uten manipulerende og/eller teite undertekster som "spre dette så vi kan få tatt svinet" eller "hvis du ikke sprer dette er du for dyremishandling" kunne holdt opp sporenstreks, ville jeg bli veldig, veldig takknemlig. Det gjør faktisk ikke verden til et bedre sted å leve at dere utsetter meg og andre brukere på Facebook (mange av dem små barn) for grove bilder og videoklipp. Svinene som gjør slike ting får nok oppmerksomhet som det er om ikke dere også skal hjelpe til.

Hvis dyremishandling og overgrep plager dere så mye, er det ingen som hindrer dere i å gå ut i verden og faktisk gjøre noe. Jobb frivillig ved et omplasseringssenter. Kjøp produkter fra Kattens Vern. Gi en donasjon til Stine Sofies Stiftelse. Gå med bøsse for Røde Kors. Still som fosterhjem. Fjernadopter et barn. Gudene vet at det er nok å ta av. Må du absolutt drukne veggen min i spam, så sørg i det minste for at det er fornuftige ting du poster, av typen "jeg ble nettopp medlem av røde Kors og vi trenger virkelig hjelp til å hjelpe sultende barn i Darfur, så kunne du tatt ett minutt på å sjekke denne nettsiden og se om det er noe for deg å engasjere deg i?".

I mellomtiden kan dere gjøre alle på Facebook, spesielt barna, en stor tjeneste og tenk deg om bare ett bitte lite sekund før du deler bildene og videoene som kommer din vei. Så slipper vi for den saks skyld også flere historier som denne.

Tusen hjertelig takk på forhånd :3

PS: jeg og mange andre rapporterer alle upassende bilder jeg ser på Face, så når du spammer grove bilder forsøpler du ikke bare et sosialt fellesskap, men du risikerer også å bli kastet ut av Facebook. Bare sånn apropos.

1 kommentar:

  1. Veldig sant!Det er trist når "liker" i cyberworld overtar for engasjement i det virkelige livet.

    SvarSlett