tirsdag 27. mars 2012

Første klientsamtale!

Bilde: Yeliab Eniahsor
Funnet på Facebook

Da har man endelig gått gjennom det mange av oss har glede-gruet oss til veldig lenge -- vår første "klientsamtale"! Kan ikke gå i detaljer om hvem som gjorde hva og hvordan det gikk, for har taushetsplikt ovenfor gruppen min, men syntes det var kjempeinteressant å sitte der og faktisk gjøre det vi fremtidige sosionomer skal gjøre -- jobbe med andre mennesker!

Hadde en dag som var lagt opp slik at vi hadde fem-seks fiktive kasus og hver på gruppa var tildelt ett av dem, og også rollen som sosionom for en annen på gruppen. Kasusene var alt fra en skolelei tenåring som hadde havnet på skråplanet og bare ville sitte hjemme og spille gitar, til en sykemeldt alenemor som slet med å få pengene til å strekke til. Tror jeg fikk ett av de tyngste kasusene, en mor som nettopp hadde mistet barnet sitt etter å ha fødet for tidlig, så klientsamtalen min ble for det meste sorgbehandling, noe som føltes litt "heavy", men følte det gikk helt fint :).

Vi tok samtalene én etter én, og filmet hver samtale sånn at vi kunne se dem i fellesskap på laptop etterpå og ga hverandre konstruktiv kritikk. Følte det var veldig lærerikt, og enda har vi flere samtaler igjen, med de samme klientene. I går hadde vi åpningssamtale med dem, neste gang skal vi simulere "arbeidsfasen", og til slutt skal vi ha et avsluttende møte. Er fornøyd med arbeided med "klienten" min så langt, og håper hun syns det samme om meg. Blir interessant å ha flere rollespill fremover, føler det er en god måte å lære på for oss Sogndal-sosionomstudentene som ikke skal gå ut i praksis før fjerde semester. Føler vi kan lære veldig mye om oss selv her:).

Sliter for øyeblikket med å få lastet opp bilder fra mobilen min, i og med at Nokia har lagt ned nettstedet de hadde laget seg til dette formålet og jeg ærlig talt ikke skjønner hvordan jeg skal laste opp bilder nå (bortsett fra å sende dem ett etter ett per e-post -- ja, jeg har en ufattelig sær mobil), så blir ikke så mange flere bilder til bloggen riktig ennå, men de kommer vel. Hold ut :p

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar