mandag 18. juli 2011

Trondheim og sirkuslandsbyen

Trondheim og Sirkuslandsbyen

Fuglerede i improvisert trapesstativ.
Eget bilde.

Har hatt noen flere lyspunkter etter en veldig passiv sommer, har hatt en trøtt og depressiv periode og for det meste ikke orket så veldig mye, og har ikke akkurat hjulpet med masse stress rundt søknader om studier og bolig. Har egentlig bare gått og gledet meg til høsten og til å flytte ut igjen. Bergen og jeg er ikke akkurat bestevenner, og jeg vil egentlig bare videre så fort som mulig. Og i dag gikk jeg inn på samordnaopptak.no og fant ut at jeg hadde kommet inn på førstevalget mitt, en bachelorgrad i sosialt arbeid i Sogndal. Håper virkelig at det blir til noe, vet at politiattesten ikke blir noe problem, har ikke akkurat funnet på så veldig mye faenskap i livet, men er spent på hvordan helsesjekken vil gå. Krysser fingrene.

Uansett, fikk plutselig en telefon for noen dager siden om at de hadde fått en pause fra oppussing og ville ha besøk, og at jeg kunne troppe opp allerede neste dag, og da var det bare å hive seg rundt og pakke. Glemte å ta med klatreutstyr, men fikk med meg den kjære trapesen min, og det ble til at vi fikk hengt den opp i et gammelt forlatt dissestativ utenfor den gamle leiligheten til mormor. Var ikke akkurat optimale forhold med mindre enn to meter å gå på, men nok til at vi fikk hatt det kjempegøy en god stund. Har en del å lære vekk i trapes etter et år på "sirkus", selv om trapesen egentlig er for stor til kussen så det var noen figurer hun ikke fikk til, men hun er til gjengjeld langt bedre enn meg i turn og stretching, så vi fikk lært av hverandre. Skulle ønske jeg var myk 11-åring igjen...

Etter noen timer stengte barnehagen kussen sin familie bor rett ved siden av, så vi stakk bort dit og hengte opp trapesen i det store dissestativet deres. Fremdeles langt fra ideelt, på Fjordane hadde vi jo fire-fem meter under taket, så vi måtte heve og senke trapesen hele tiden avhengig av hvilke kunster vi skulle trene på, men en gigantisk forbedring, og vi fikk skviset inn opptil flere treninger hver dag. Kussen er blitt hel-hekta og var veldig god å ha som pådriver, selv om iveren gjorde at oss andre nesten måtte småkrangle med henne for å få tid i trapesen.

"A step up".
Eget bilde. 

Kjente godt at jeg er ute av trening, holdt på å falle ned når jeg gjorde figurer som jeg klarte rimelig bra da jeg gjorde solonummeret mitt på Fjordane. Håper jeg får trent mer i fremtiden og vedlikeholdt det jeg kan. Når jeg kommer til Anywhere-But-Bergen håper jeg å finne en gymsal eller noe hvor jeg kan henge opp trapesen så jeg kan trene skikkelig!

Et utrolig vakkert syn etter måneder uten luftakrobatikk!
Eget bilde. 

Var koselig å treffe igjen trønderne mine igjen, og fikk benket oss til med avslutningsforestillingen vår med tante, kusine og mormor. Tante og kusine hadde sett gjennomgangene hos oss, men tror det var kult for dem å se det ferdige showet, inklusive endringene vi hadde gjort siden de var på besøk. Mormor hadde ikke sett noe av forestillingen, og storkoste seg. Føltes godt å bruke sirkus til å spre glede;).

Driver nå og bestiller togbilletter til lyspunkt nummer tre i Sarpsborg, hvor det skal holdes sirkuslandsby i slutten av måneden. Sirkuslandsbyen er Norges største sirkusfestival, og de er for øyeblikket i Sarpsborg og holder sirkuslaboratorier og forbereder til festivalen som skal åpne ved månedsskiftet. Fikk høre at de trenger frivillige, så da skal jeg bort og bære vann til elefantene!

Det vil si, siden de ikke har elefanter eller andre dyr, spurte de om hjelp fra folk som kunne opptre, undervise, sjekker billetter før arrangementer, rydde og vaske sirkustelt, jobbe i kafeen, eller hjelpe til med å henge opp plakater og dele ut flygeblader. I retur tilbyr de gratis overnatting, et gratis måltid om dagen fra kafételtet, fri tilgang til alle arrangementer, og selvfølgelig en attest (skjønt jeg ikke helt vet hva jeg skal med en attest om en uke med frivillig arbeid på sirkus). Er begynt å se på det som en slags sommerjobb, og gleder meg som en unge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar