lørdag 23. juli 2011

Countdown to the Circus

Countdown to the Circus!

Kjenner jeg gleder meg veldig til Sarpsborg. Var i begynnelsen veldig lite oppstemt på å dra etter alt som er hendt, men har så bestemt meg for at jeg vil av gårde likevel. Grunnen er dels at jeg trenger å få gjort noe gøy og tenkt på noe annet midt oppi alt stresset med boligjakt og drittet med angrepet på Oslo/Utøya, men også fordi Norge trenger festivaler. Vi trenger å smile og le, vi trenger å kunne koble av og leve igjen. Jeg skal ikke late som det er en så veldig stor ting, og det er selvfølgelig tusen andre ting vi også kan gjøre for å hjelpe. Men det er noe, og det er bra for både oss selv og de som tropper opp.

En i klassen min introduserte oss en gang for organisasjonen Klovner Uten Grenser (Payasos Sin Fronteras), som er en veldedighetsorganisasjon som drar rundt i verden og holder sirkusforestillinger. Veldig ofte blir folk irriterte når de hører om denne organisasjonen, fordi de mener det er viktigere å spre nødhjelp enn å reise rundt og holde sirkus. Organisasjonen pleier å svare at folkene de opptrer for trenger å leke. De trenger å ha det gøy. De trenger et avbrudd fra verdenen de er omgitt av, og hvis et sirkus kan fungere som "kriseterapi" for dem, så er det bare udelt positivt.

Mener sterkt at den norske situasjonen er den samme, om enn i mye mindre skala. Vi har et folk som er rystet over en grusom handling som knapt går ann å ta inn over seg. Det er nettopp da folk trenger å ha det gøy. Det er da folk trenger å koble av med virkelighetsflukt. Jeg vet at det vi gjør er en dråpe i havet. Men jeg vet også at det er bedre enn ingenting, og at det fyller et faktisk behov.

Vi skal gjøre det sirkuset gjør best: spre glede. Det trenger vi alle nå.

 "It's not enough to just survive, Faith. 
You gotta live a little, too."
--to andre akrobater med gule budbagger

Stay safe♥.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar