onsdag 19. mars 2014

Prosjekt: mitt første stevne

Det går, på godt og vondt, mot slutten av folkehøyskoleåret, og nå som vi er blitt slike erfarne og skikkelige ryttere, er folkene på Jørum gård snille og arrangerer klassestevne for oss :). Vi skal konkurrere i dressur og sprang, og jeg som aldri har deltatt i stevne før skifter mellom å glede meg og grue meg.

Før stevne er det uansett en del forberedelser som må til. Det er nemlig ikke bare snakk om å hoppe over hindre, det er bestemte program du må finne og lære utenat på forhånd. Er du som oss, leter du forgjeves rundt på uoversiktlige rytter.no til du finner et stevneprogram for nye ryttere. Det ser sånn ut:

Såre enkelt.

Punktene tilsvarer skiltingen som er den samme på alle ridebaner verden over, og som for sikkerhets skyld er satt opp på en fullstendig ulogisk måte ingen husker opphavet til. Rytter.no har lagt ut kart over ridebaner på sidene sine, men disse er selvfølgelig opp ned i forhold til hva vi på Jørum er vant til. Hvis du er som oss, og mener A er øverst og C nederst, kan du gjøre som ene klasskameraten min og snu laptopen opp ned.

Når du først har skrevet ned programmet i en eller annen form du helst i det aller minste forstår selv, bør du begynne å terpe. Da er nærmeste gymsal kjekk å ha. Du tar med programmet og en pakke kritt og tegner opp "skiltene" (med klokka A, K, E, H, C, M, B og F) på veggene, og så er det bare å sette i gang med gjennomkjøringer:).


 
Jeg innrømmer at jeg ikke skjønner de siste selv.


Etter å ha trent en time kan jeg bare konstantere at

1. du lærer programmet veldig fort,
2. du blir overraskende fort sliten, spesielt når du kjører med trav og gallopp, og at
3. du føler det utrolig dum.

Det er på dette tidspunktet, da du føler at LC-1 begynner å sitte og at dette faktisk kan gå bra, at en annen klassekamerat får overtalt deg til også å stille i 40cm sprang. Sprangriding går ut på at du skal over hindrene på så kort tid som mulig, men også i riktig rekkefølge, og da er det kjekt for  dine at stevnet blir tegnet av to i klassen som bestemmer seg for å gjøre det så inforviklativt at selv de erfarne i rommet får hakeslepp. Hvis du så er borte fra skolen en dag og resten av klassen bestemmer seg for å terpe på programmet akkurat den dagen, tror jeg det og kan hjelpe veldig.

Så, etter noe tid hvor du føler du ikke har fått øvd på langt nær nok, og en dag satt av til å løpe opp programmet i ridehallen, for så å ri det et par ganger på hesterygg, er det bare å hive seg i seng og håpe på en god natts søvn før Den Store Dagen.

 Dette kan bli interessant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar