søndag 9. mars 2014

Nærkontakt med svensk natur

I dag har jeg sovet lenge, og kjenner fremdeles i kroppen at jeg var fysisk aktiv i omtrent hele går, da hele skolen ble pjåtet inn i en buss til Söta bror, hvor vi skulle ut i villmarken på snöskutersafari hele da'n!

Første var det en timelang busstur fra Grong til over svenskegrensa, så var det overnatting på et samfunnshus hvor både et svært naturmaleri malt på bakveggen til scenen, og en bar som sto i hjørnet av sovesalen, hadde blitt brukt i en film som het Varg. Er bare andre korte overnattingsturen jeg har vært på med Namdals FHS, folkehøyskolen er mer fan av dyre, store utenlandsturer enn korte turer til nærområdet, så var en litt uvant følelse å plutselig ligge på sovesal igjen, men koste meg for det. Ble en del boklesing og skravling med venner, og så var det noen små leker arrangert av staudene før vi til slutt tok kvelden.

 
Helhetsinntrykket ble dog litt ødelagt av at det kom en veldig full fyr og ravet rundt utenfor bygget nattestid og forstyrret, tror faktisk han til og med kom seg inn på et tidspunkt, så sovnet i alle fall ikke før rundt tretiden på natten. Ble òg litt irritert over at det (som alltid ellers på sovesal) var to stykker som lå og skravlet seg imellom i en halvtime etter at skolene var skrudd av og resten av oss hadde bestemt oss for at vi ville sove;). Var likevel utrolig nok forholdsvis uthvilt da morgenen kom, og etter en kort busstur var vi ved utkanten av en skog, hvor vi ut og møtte en flokk unge menn med snøskutere som skulle ta oss med inn i villmarka.

Noen av oss hadde med oss ski, og vi fikk snørekjøre etter skuterne:). Var utrolig gøy å stå på slalåmski i høy fart gjennom skogen, men det var også langt mer krevende enn jeg trodde det skulle være. Var litt som å stå i skitrekk, bare mye fortere og med svinger og humper og kraftige rykk i tauet, og jeg måtte være «aktiv» med ploging, svinging og balanse hele veien, og vi skulle mye lenger inn i villmarken enn jeg hadde innbilt meg. I tillegg var det utrolig mange humper underveis, så denne stakkars søringen kjente det ganskje godt i knærne etter turen ;).

Typ stemningsbilde

Vel fremme var det bare å ta av skiene og gi seg hen til en hel dag i strålende sol (kun avbrutt av en kort og intens snøbyge), dyp snø, og snø- og snøskuter for alle penga. Var litt sliten etter skituren, så hjelmen min gikk på omgang rundt hos andre en så de kunne sitte på med skuterne, frem til jeg hev meg på selv. Det var snøballkrig, snøhulegraving, og generell gøy med baksing i snøen, vi satt på snøskuter, satt i kjelker som ble dratt etter snøskuter, og de av oss som hadde trafikalt grunnkurs fikk til og med lov å prøve oss som skuterførere, selv om jeg aldri helt kom så langt. Så var det grilling av karbonader og pølser og kos i solsteken med gode venner jeg er så utrolig takknemlig for å ha.

Tenkte å filme ene sledeturen, men mobilen døde selvfølgelig
under ti sekunder inn, men klippet gir i hvert fall 
en bitte liten smakebit av hvordan det føles å bli trukket i slede.
Resten av turen var som dette, bare fortere og med hopp og krappe svinger;).

Det ble en lang dag ute i naturen, men etter at vi hadde kost oss i ganske mange timer var det på tide å pakke og begi seg tilbake. Jeg følte jeg hadde fått nok snørekjøring på veien til, og hadde avtalt med en bestis at vi skulle sitte i samme kjelke tilbake, men da skuterne sto klare falt jeg for fristelsen og spente på meg slalåmskiene igjen. Så bar det i full fart tilbake gjennom skogen etter snøskuter, og igjen hadde jeg nok med å holde meg på beina i svinger og bakker, satse riktig over humper, og bremse når skuteren senket farten så jeg ikke skulle brase rett i personen foran meg. Vi fikk til og med sett en uredd tiur på vei ned igjen, og fikk stoppet og tatt bilder og filmet en stund før vi dro videre igjen:).


Var nær å falle to ganger på vei ned mot bussen, men klarte å holde meg på beina, noe jeg er veldig stolt av i ettertid, spesielt i og med at jeg har «trynt» hver eneste gang jeg har vært på ski dette skoleåret;p.

Tror alle var rimelig kake da vi var vel fremme på skolen, hvor vi fikk dusjet, fråtset i hjemmelaget pizza i matsalen og endelig hevet oss i seng, trøtte og fornøyde etter en lang dag.

Etter så mye action i går var det deilig å slappe av i dag, men nå på torsdag er det uformelt stevne for klassen vår, så nå har jeg dette dressurprogrammet å kose meg med. Så etter at dette innlegget er publisert skal jeg trene inn ruten ved å løpe rundt som en idiot i gymsalen for å «løpe inn» programmet. Vi får snakkes :).


Stå på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar