søndag 27. oktober 2013

Jeg holder hviledagen hellig

I dag er det søndag, som betyr at det ikke er noe som helst opplegg for oss elevene, så etter en hektisk uke har jeg tilbrakt dagen i senga frem til middagen ble servert klokka to. Var kjipt at all snøen i Grong regnet bort omtrent samtidig med at vi kom tilbake fra ferie, og at store deler av skolen (Europa-klassen) er på skoletur, men kjente det var godt å sette meg på hesteryggen igjen etter en uke borte fra stallen. Vi har til og med begynt å lukte på sprangtrening, skjønt vi nybegynnerne bare fikk hoppe over bommer som lå på bakken så langt.

 Fikk meg dog en liten overraskelse da jeg begynte å bla i hesteraseboka jeg fikk til bursdagen min, for der stod det å lese at islandshest er å regne for ponni, men kalles hest av islenderne fordi de på sagaøya ikke har noe ord for ponni. Elsker Jotun og de andre islandshestene like mye som før, men jeg kan i alle fall bare konstantere at jeg så langt bare har ridd ponnier dette hesteeåret, noe som var en litt uventet vending.

Det andre utenom det vanlige dette året var turen til Namsskogen familiepark, som vi fikk helt for oss selv fordi besøket lå utenfor turistsesongen. Oppholdet ble innledet av rovdyreksperten Bjørn, som tok oss med til et forelesningsrom, ba alle om å sette seg fremme i salen fordi han ikke gadd stå og rope, og så holdt et foredrag om rovdyr, politikk, og døddrukne svensker med så høy og klar røst at vi kunne hørt ham klart og tydelig om vi så satte oss i et annet rom. Så bar det ut med en bøtte fôr for å se på jerv, ulv, gaupe og rev, og en mengde andre dyr som jerv, rådyr, elg og struts. Anbefaler rovdyrparken på det sterkeste, jeg fikk se mange dyr jeg aldri hadde sett på kloss hold før, og de fleste av dem hadde god plass å boltre seg på.



Egne bilder

Ikke mye som er skjedd utenom det vanlige siden da. Har heller ikke fått hengt opp trapesen min, for vet ærlig talt ikke hvor og hvordan jeg skal få det til. Vi har ikke turnringer i gymsalen (enkleste måten å henge opp en trapes på er å bare hekte karabinerne fast i wirene til gymringene), så må prøve å få hengt den opp i balansebommene eller noe. Tror jeg bare må få kjøpt stropper til den så jeg kan henge den opp hvor som helst. Vi får se.

Så for å oppsummere: snøen er regnet bort, hesten min er blitt en ponni, og trapesen ligger fortsatt på hylla, og sånn går no' daga'n. Gleder meg til Europa-klassen kommer hjem igjen:).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar