fredag 8. februar 2013

 Bloggtekst-spotlight 3


Da er det på tide med et "spotlight-innlegg" igjen! En gang iblant liker jeg å samle sammen spesielt meningsfylte og velskrevne innlegg fra ellers i "bloggosfæren" og i et innlegg her på min egen lille blogg, og delvis siden det har vært litt bloggtørke her i det siste kjører jeg like godt på med ett til nå! Enjoy!


Tabu (Festinalente2)
http://festinalente2.blogg.no/1287248582_tabu.html
Om ungdommelig uskyld og et altfor hardt møte med en virkelighet altfor mange unge ikke blir ordentlig forberedt på.

«Foreldrene til Ronja hadde glemt å definere begrepet fremmede for den vesle datteren sin. De la for mye tillit i at hun selv ville kunne pønske ut nøyaktig hva de mente. De valgte den letteste løsningen, fordi temaet ikke er noe en snakker om. Det sømmer seg ikke. Det er noe alle barn er nødt til å finne ut av på egenhånd. De lot være å forklare, i enkle ord, nøyaktig hva Ronja måtte se opp for. Dette gjorde bare den snille, gamle nabokona enda mer ensom, og lille Ronja var lykkelig uvitende om at "fremmede" kanskje også kunne omfatte for eksempel klassekamerater på et senere tidspunkt i livet...»


Vi delte rom, hun og jeg... (Fragile_88)
http://afragilelife.com/2012/09/13/oyeblikk-1-vi-delte-rom-hun-og-jeg/
En sterk tekst om to pasienter som begge er nær døden, men med motsatte utgangspunkt.


«Vi deler rom hun og jeg..
Vi er litt like på noen måter,
hun er i tjueårene,
hun har blondt hår og blå øyne.
Hun har en hånd å holde,
noen som er der med henne. 
Vi begge gråter. 
Bare av helt forskjellige grunner...»


Til dere helsepersonell (Liseliten)
http://liseliten.com/2009/07/28/til-dere-helsepersonell/
Vi som utdanner oss til omsorgsyrker er gjerne opptatt av å ivareta pasienter, klienter og brukere så godt som mulig. Imens stiller Liseliten her med en innføring i hvordan man ikke skal gjøre det.

«Jeg gråter og blør og har klart å ringe på klokka/alarmen etter hjelp. Jeg sitter i et kaos med tårer, snørr, blod og fortvilelse. Dere ser ikke på sårene, men ber meg gi fra meg gjenstanden(e) og går. Hvorfor ser dere ikke min smerte? Hvorfor ser dere ikke at jeg trenger hjelp? Må jeg skade meg livstruende for at dere skal se meg? Jeg har presset meg til å be om hjelp, bør jeg ikke belønnes for det eller få hjelp, slik at jeg våger be om hjelp senere også?»


Feministisk sex? (Uperfekte jenter)
http://uperfektejenter.blogg.no/1334147277_feministisk_sex.html
Uperfekte Jenter har utallige gode, velreflekterte tekster om feminisme, men denne er én av dem jeg husker best, dels fordi den påpekte ting jeg av én eller annen grunn aldri har tenkt over, men også fordi den går "den andre veien".
«De som har fulgt denne bloggen en stund vet at min feminisme handler om likestilling. Sex, for meg, handler derfor også om likestilling. Ikke forvent noe av gutta som du ikke forventer av deg selv. Dette er ikke et langt innlegg, for jeg trenger ikke lange setninger og eksempler på hvorfor jeg mener det jeg gjør. Gutter blir stadig stilt under lupe og gransket for hver eneste feil de gjør i senga. De skal tilfredstille oss, og om de ikke gjør det så blir det krise i alle damebladene. Vi får i tillegg ha sexleketøy og diverse, mens gutter som bruker sexleketøy for å komme er perverse griser. Er det jentene som lider? Jeg tror ikke det.»



Kommer tilbake med et nytt spotlight-innlegg når jeg har samlet sammen nok stoff igjen. Stå på!
Bloggtekst-spotlightBloggtekst-spotlight 2

1 kommentar:

  1. fin blogg sex er et primær behov fant en intresang artikkel her

    SvarSlett