onsdag 24. august 2011

Kuleste folka på Sovesal 2



Sosialt arbeid 11-12, første uke
Det er ikke bare hybler som er etterspurt for tiden.
Eget bilde.

Ankom Sogndal, eller snarere Vesterland feriesenter, nesten halvannen mil unna, med blandede følelser og lettere angst for at jeg ikke ville finne noe sted å bo, og ville måtte bo på sovesal i en evighet, og skulle så inderlig ønske at jeg hadde sendt søknad om bolig tidligere så jeg bare kunne ha flyttet rett inn i en leilighet istedenfor å måtte bo på sovesal. Hadde ikke mye tro på opplegget, tenkte det bare ville være et sted jeg tilbrakte nettene. Så feil kan man ta.

Er faktisk utrolig takknemlig for uken på Vesterland. Vi endte opp i en rimelig liten sal og fikk sove der gratis, og jeg fikk god kontakt med mange av de andre beboerne, det ble et veldig sosialt miljø. Endte opp med å tilbringe noen kvelder med et par andre der mens alle andre var ute og drakk og festet. Er spesielt to stykker der jeg er evig takknemlig for at jeg ble kjent med som jeg er evig glad for at jeg har, og en av dem hadde jeg kanskje aldri blitt kjent med hadde jeg ikke havnet på Vesterland:). Ville lagt ut bilder, men er fremdeles skeptisk til å legge ut bilder av folk på bloggen uten deres tillatelse.

Så alt i alt, på tross av at vi bodde 14 kilometer unna bygden og måtte ned i en offentlig svømmehallgarderobe for å dusje, og hadde minimalt med privatliv, var det en flott uke. Er også takknemlig for de flotte heldedikerte fadderne vi sosionom-elevene har fått oss, de har vært kjempeflinke til å aktivisere oss og svare når vi hadde spørsmål. Klassen min virker også veldig grei, vi er hele 50 stykker, men er inndelt i mindre grupper vi skal jobbe sammen med, så hele klassen er samlet bare når vi har forelesninger og sånn. Det at klassen er såpass stor som den er betyr også at vi har et bredt spekter av kvalifikasjoner og livs- og yrkeserfaring i klassen vår. Vi er allerede forholdsvis åpne med hverandre, og tror dette bare vil øke med tiden, tror vi vil bli en veldig sammensveiset gjeng.

Vakre bygden!
Eget bilde.

Fikk til slutt hybelplass, og flyttet inn i går. Bor nå i en "dubletthybel", dvs. at når du kommer inn "ytterdøren" fra gangen står du i verdens minste kjøkken med dører inn til to separate hybler og et bad. Hybelen er forholdsvis stor, betydelig større enn den på folken, og koster bare 2500 i måneden, men jeg vet ikke om jeg vil bli her hele året. Er i "Studentheimen", en stor og stygg betongkloss som for så vidt ligger nær sentrum, men som ikke akkurat ser så veldig fin ut, og hvor det er fest hver helg, noe som for så vidt er sosialt nok, men som jeg forutsier at vil ødelegge for nattesøvnen de gangene jeg er skikkelig trøtt og bare vil sove. Tenker egentlig så smått på å få meg leilighet hvor jeg slipper å dele bad, kjøkken og vaskemaskin med andre, men vil se dette an. Sparer jo mye på å bo her, og det er penger jeg vil få bruk for senere.

Føler alt i alt at den siste uka har vært knallbra, må bare bli flinkere til å bli med på ting og sosialisere meg:). Er ikke alltid så meningsfylt å feste når du ikke drikker, men har funnet ut at sirkusbakgrunn er en veldig god ting å ha når du er ny og sjenert og folk spør deg om hva du har drevet med;). Har og meldt meg på masse studentaktiviteter, typ klatring og padling og Revy og Teater. Håper på å legge inn litt nysirkus i sistnevnte;).

 "Du møter ikke nye kulturer, du møter medmennesker."
--fra én av fagbøkene mine, "Bære eller briste"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar