søndag 10. april 2011

Typ annerledesuke

I november hadde folkehøyskolen "annerledesuke", hvor skolen arrangerte spesielle arrangementer som danse- og korøvelser for oss for å lysne opp den tunge mørketiden. Uken som er gått føles mye sånn, med to instruktøroppdrag og mitt første trapesnummer foran "ekte" publikum, alt på tre dager.

Er ikke helt fornøyd med trapesnummeret mitt, det gikk mye bedre når jeg gikk gjennom det kvelden før enn da jeg skulle fremføre det foran skolen. Ble kjempestresset og gjorde nummeret altfor fort, og følte trapesen vinglet noe forferdelig. Men kanskje det er å forvente når du aldri har gjort det foran et "ekte" publikum før. Er uansett glad jeg gjorde det, er en bra erfaring å ta med seg til når vi skal ha forestilling i mai.

Ellers har vi hatt to instruktøroppdrag på to dager, noe som var bitte litt slitsomt. Torsdag kom det elever fra en skole vi fikk overnatte på under en utflukt i begynnelsen av året. I retur for at vi fikk bruke skolen deres som overnattingssted, skulle de få komme over til oss og få en slags "åpen dag" med elevene på hest og sirkus. Sirkusgjengen stilte opp og hadde undervisning i sjonglering, akrobatikk og trapes. Var kjempegøy, spesielt fordi lærerne som var med ble så inspirert av kunstene vi lærte bort at de bestemte seg for å kjøpe trapes til å ha på lekeplassen på skolen sin! Er nesten alltid minst én elev som blir "helfrelst" når vi holder "trapesworkshop" (og det var en gang én som bestemte seg for å ønske seg trapes til jul), men dette var noe annet og veldig kult.

Dagen etter kom det tolv gutter på tolv som skulle være i aulaen vår en time og få prøve forskjellige ting, i anledning bursdagen til den ene av dem. Jeg og tre andre rigget oss til i aulaen og lot dem få prøve forskjellige ting, og ungeflokken var innom forskjellige typer sjonglering, linedans, trapes og akrobatikk med trampett. På slutten av dagen kom bursdagsbarnet bort til meg og tok meg i hånden og sa takk for i dag, og vi fikk gratiskort til en aquamassasjetime av en jeg tror var faren til bursdagsbarnet.

Liker veldig godt å være trapesinstruktør, men begynner å gå bitte litt lei av å holde korte innføringskurs for folk som aldri har tatt i en trapes før i sine liv, særlig når vi bare får 30-60 minutter med dem. Oppvarming tar en liten stund, så må de lære sikkerhet og opp- og nedgang, og tiden som gjenstår er bare nok til å få lært dem én eller to eller tre figurer. Men jeg setter likevel pris på å få erfaring som instruktør, særlig når det er elever som setter pris på det vi gjør for dem.

Søndag og ingen undervisning eller arrangementer i dag, men blir etter alt å dømme en joggetur med en håndfull av klassekameratene snart. Har ikke trent eller jobbet så mye med sirkus i helgen, men jobbet to timer i strekk med solonummeret mitt i går, til jeg måtte gi meg for kvelden da de skulle vise Despicable Me i aulaen rundt halv ti, så da fikk jeg sett den óg.

Kjenner klokken tikker nedover mot forestillingen i mai. Vi har en måned og fem dager igjen, minus uka da vi har påskeferie, men jeg føler vi har et godt tak på det selv om vi kom sent i gang. Vi har stort sett koreografien i boks, så jeg føler at alt står og faller på solonumrene, som jo også er kjernen i forestillingen. Men hvis folk jobber med dem jevnt og trutt skal vi klare dette glatt. Vi får krysse fingrene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar