lørdag 23. april 2011

Kule sirkusting, del 1: sukkerspinnmaskin

Kule sirkusting -en serie om kule sirkusting!
Første studium: husholdningssukkerspinnmaskinen!

Etter at jeg ble nysirkusartistelev, har jeg begynt å lete etter kule sirkusting på nettet. Det begynte da jeg og klassen trengte sko til å gå på stram line med og oppdaget flere nettbutikker for sirkusutstyr, og derfra har jeg og andre oppdaget så mye kult at det er morsomt. Enkelte ting får meg til å føle meg som en unge i en leketøysbutikk. Tenker ikke bare på selvfølgelige sirkusting som kjegler, trapes og klovnesminke, men andre ting som jeg ikke ante eksisterte, og som er så kule at jeg bare må dele dem.

Førsteting ut er noe jeg fant ved en tilfeldighet ved å Google "sukkerspinnmaskin". Driver og leker med tanken om at vi kanskje kunne selge sukkerspinn på skolen i anledning forestillingen vår, og lurte av ren nysgjerrighet på hvor mye en sukkerspinnmaskin kostet å kjøpe eller leie. Da snublet jeg over denne utgaven i mini-format, som bare koster rundt fem hundre kroner. Reklameteksten sier, og jeg leser (rettere sagt, du leser): "Lag liv på festen og skap tivolistemning hjemme med sukkerspinnmaskinen KD300012 fra Tefal. Maskinen kommer med en doseringsskei for å måle opp sukker og 6 plastpinner." Fantastiskeste lille dingsen har en avtakbar bolle som kan vaskes i maskin, og fargene er som vist over, oransje med mønster, og teksten opplyser også om at maskinen kan brukes trygt, i tilfelle noen lurte (jeg lurte ikke, men, men). Nettsiden passer også på å skryte av at vidunderet har av/på-knapp.

Utover dette gir ikke teksten mye informasjon om hva maskinen faktisk gjør, men jeg fant en hendig liten demonstrasjonsfilmsnutt ved å søke "cotton candy machine" på YouTube. Dette er riktignok en annen, mer avansert modell, men tror prinsippet er mye av det samme: du legger drops eller annet dertil egnet snop oppi, og det blir knust til sukkerspinn som du kan "høste" med kremmerhus eller pinne.


Vet ikke hvor mange som vet om disse maskinene, eller hvor godt hjemmeutgavene virker utenfor reklamesnutter, men vurderer sterkt å ønske meg et eksemplar til bursdagen min i høst. Hvis noen andre skaffer en før meg, eller allerede eier en, så fortell meg hvor godt de fungerer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar