mandag 29. september 2014

CVer, hull og fordommer

Jeg hater å søke jobber.

Jeg har ingen ting imot å fylle ut jobbsøknader. Jeg gjør meg flid med dem, jeg skriver søknad fra bunnen av for hver jobb jeg søker på og jeg gjør mitt beste for å få fram relevant erfaring og de gode sidene mine. Jeg liker å skrive, og jeg føler at når jeg skriver en søknad, kan jeg fremstille meg akkurat som jeg vil. Men så kommer den delen som er så utrolig ubehagelig. CV-en.

En CV er en oppramsing av alt du har drevet med av verdi i livet. Skole, kurs, frivillighet, jobber, alt med årstall for når du begynte og sluttet, uten stort rom for forklaring eller nyansering. Jeg har ikke noe problem med å være åpen her på bloggen, for da får jeg fortalt og forklart alt jeg vil sånn at inntrykket blir helt og "rettferdig", men når du leverer en CV med «hull» i, eller en som for eksempel viser at du brukte ni år på VGS, er det utrolig ubehagelig. Jeg føler jeg sender av gårde fortrolig informasjon, med fullt navn, og jeg vet at de jeg får dem i hendene være de mest fordomsfulle menneskene på jord.


Jeg har møtt fordomsfulle og dømmende mennesker face-to-face, og vet at de finnes inne på «sjefskontorer» òg, og jeg vet at jeg ødelegger sjansene mine til å komme ut i jobb når jeg sender det fordømte arket med søknadene mine. Det er faktisk ikke så gøy å føle at jeg må bruke plass i søknaden på å forklare at jeg har vært syk og sånn, og ikke vet hvordan jeg skal ordlegge meg når jeg gjør det engang. Kjempegøy.

Fortid burde holde seg i fortiden.

4 kommentarer:

  1. Uff ja skjønner hva du mener, er ikke alle som ser at fortid er fortid, men som dømmer og lukker dører på urettferdig vis. Jeg håper din søknad og cv kommer til riktige, noen som forstår og ser på riktig måte. Håper det ordner seg, det fortjener du! Tenk å kunne få ny frisk start med BLANKE ark i slike settinger.

    Krysser fingrene for deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo ikke engang alltid urettferdig. Har full forståelse for at de som sitter der med bunken av søknader prioriterer de "trygge" søkerne; de som har masse erfaring og sånn. Men er bittert likevel.

      Slett
  2. Tenk på alt det "hola" er fylte av. Erfaringar som du har vakse enormt på.
    Du må jo vere eit funn for einkvar arbeidsgjevar.
    Ikkje gje opp.

    SvarSlett