onsdag 25. juni 2014

Oj.

Så jeg var innom bloggen min i går og så at jeg hadde fått en kommentar. Hadde jo nettopp lagt ut et innlegg om holdninger rundt tigging, hjemløshet og stoff, og tenkte at den kanskje handlet om det.
Det gjorde den.


Min første tanke: "hjelp!".

Ikke aner jeg hvordan Magne fant den lille bloggen min i alt mylderet, men ganske riktig, innlegget lå ute på vg.no, og blant andre innlegg med rundt 4-10 treff har innlegget i skrivende stund oppunder halvannet tusen tusen treff, mer enn hva hele bloggen vanligvis får på flere måneder. Vet det selvfølgelig kommer til å avta, og er glad så mange har vært innom, og kanskje jeg får en ny leser eller to, men ja, var temmelig overveldende, for å si det mildt.

Pleier å svare så og si alle som kommenterer hos meg, men her vil jeg ta et steg tilbake og bestemme meg for hvem jeg vil svare, og hvordan. Det har ingenting å gjøre med at de som var uenige var langt flinkere til å kommentere enn de som var enige;), jeg har ingenting imot kritikk på ting jeg skriver og vet teksten handlet om et betent tema, men jeg er overhodet ikke vant til å få så mange innom her på én gang, eller så mange kommentarer (mange for meg, altså, vet det er et helt normalt nivå for veldig mange andre bloggere). Vil ikke starte noen massiv debatt med 100+ kommentarer frem og tilbake, så tror jeg lar de fleste av dem være, eller bare svarer kort på et par ting slik jeg allerede har gjort. Vil dog legge til at jeg ikke har slettet noens kommentarer. Har du innspill, kom med det. Så lenge det ikke er veldig fiendtlig eller upassende (eller for den saks skyld spam eller reklame), slipper det gjennom.

Vil dog si at jeg syns at det er påfallende at 99% av kommentarene handlet om romfolket i og med at jeg knapt nok nevnte dem i blogginnlegget, og at flere av dem hadde et veldig generalisert inntrykk av dem, etter et innlegg som handlet om fordommer og generalisering;). Virker òg som om enkelte la mer i innlegget enn jeg faktisk skrev, eller kanskje ikke leste mer enn overskriften i første omgang. Budskapet i teksten var jo at det er veldig mye synsing, fiendtlighet og fordommer mot vanskeligstilte i samfunnet, og at alle har sin historie, og sin grunn til at de har havnet der de er. Dette står jeg for, for sånn er det faktisk. Kommentarer om at det finnes romfolk som er kriminelle, og at tiggere må ta tak i livene sine, for eksempel, havner kanskje litt utenfor tema, og jeg har egentlig ikke sagt noe annet i første omgang. Men sånn blir det vel, og diskusjoner handler jo som oftest om mer enn det som ble skrevet i utgangspunktet.

Så takk til alle som kom innom, og ha en god sommer videre:)!

Antall treff før og rett etter -- bitte liten forskjell;)?

1 kommentar:

  1. Så gøy da, gratulerer :))) Må inn å lese det innlegget :)

    SvarSlett