mandag 2. september 2013

All King Edward's Horses

Det lukter høst. Jeg trekker pusten dypt, kjenner lukten som alltid kommer når det begynner å bli kaldt for alvor og folk begynner å fyre opp i peisen. Det begynner også å bli mørkt veldig tidlig nå, kjenner virkelig at den norske vinteren snart er her:). Har hørt det kan bli 25 minusgrader her, og gleder meg som en unge. Er glad denne skolen har bedre varmeanlegg enn iskalde Fjordane FHS;).

Har sagt at jeg har kommet inn på førstevalget mitt, men har ikke "turt" å dele hva det var her, i og med at flere følte jeg burde fortsatt på høyskolen, og har vært litt redd for hva folk ville tenke, men føler jeg er "klar" nå.

Jeg er blitt hestejentegutt:)! Namdals folkehøgskole, hest i fokus, 10 jenter og én gutt som har undervisning på en gård med tusen jenter og to gutter (inkl. undertegnende:p). Vi skal rotere hestene på gården i løpet av året, og for øyeblikket har jeg fått tildelt en stolt islandshest ved navn Jotun. Har bare hatt én ridetime på ham i ridehall, men elsker ham allerede, må bare overtale ham til å gjøre som jeg sier ;). Litt kjipt at de ikke har linjefag seks dager i uka som Fjordane (noe vimsen Øyvind selvfølgelig klarte å oppdage først etter at han var kommet inn;), men til mitt forsvar hadde jeg fem-seks folkehøyskoler å sette meg inn i), men skal kanskje være glad til, tror jeg vil bli stiv og støl nok som jeg blir.

Er òg glad for at jeg er havnet et sted der hestefolkene på gården bryr seg så mye om arbeidet sitt og hestene sine. De er smilende og pedagogiske og hestene og de andre dyrene har det alltid rent og fint. Er en stor overgang å gå fra voltige, der man omtrent ikke bruker noe utstyr, til "vanlig" riding der man plutselig må forholde seg til mye mer utstyr både til deg selv og hesten, men kommer nok inn i det etter hvert.

Grunnen til at jeg plutselig søkte meg inn på folkehøyskole er at veldig mye "rant ut i sanden" egentlig både før og etter at jeg hoppet av sosionomstudiet. Har hatt folkehøyskole i bakhodet, og etter mye frem og tilbake bestemte jeg meg for å hoppe på ideen. Jeg gikk inn på nettsidene til fire-frem skoler, og endte opp med å søke på Namdals.

Jeg trenger dette året. Jeg trenger et år hvor jeg gjør på noe på heltid og samtidig bygger meg opp og og får tid til å finne veien videre. Har det kjempegøy, har bygd et godt lite nettverk, og har hatt lyst i lang tid til å begynne med hest, bare aldri fått kommet igang fordi jeg først innbilte meg at folk ville syntes det var for jentete, og så ikke fant noen hestetilbud i saftbygda. Er mye jobb, men også utrolig gøy å drive med hest igjen, og generelt drive på med alle mulige sprell man finner på når man går på "folken". Livet disker opp med lykke og livsglede, og jeg vet å nyte det i fulle drag.

Føler meg nesten litt sånn just nu ;)!
Stå på!

2 kommentarer:

  1. Wow, så utruleg flott, Øyvind! Du inspirerar. Kanskje eg òg skal tørre å gjere noko eg eigentleg vil etter master, men som er "lite lurt" / folk vil synest ditt og datt.
    ;)
    Ønsker deg eit fantastisk forkehøgskuleår, for det fortenar du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)! Er vel ingenting i veien med å gjøre som du vil så lenge du er forholdsvis trygg på at du vet hva du gjør:p! God helg!

      Slett