lørdag 17. desember 2011

I miss Norway already

Da har man endelig fått eksamen unnagjort og kommet seg hjem til Bergen. Savner Sogndal allerede, er jo som kjent ikke akkurat hyperbegeistret over å oppholde meg i Bergen by, og har falt pladask for lille høyskole-, fotball- og saftbygden. Hadde vanvittig mye å blogge om, men nå som jeg endelig har fått igjen dataen min (som bestisen måtte låne for å skrive eksamensoppgaver;)) har jeg plutselig ikke noe jeg kommer på å blogge om. Så får ta ideene som de kommer. Vil dog mimre litt om semesteret som var. Har truffet masse kule folk, funnet på digge ting på fritiden (konserten med Datarock må sies å være halvårets høydepunkt!), tilbrakt veldig, veldig mange timer med sofa-avslapping, baking og snakk om alt mulig sømmelig og usømmelig sammen med fantastiske erkebergenser-bestisen :) , prøvd ut klatrehallen, fylt halvannen kladdebok med notater, unnagjort to emner og tre eksamener og innkassert 30 studiepoeng :) !
Puh.



Datarock gjester yndlingsscenen sin Sogndal!
Egne bilder..
treningsverk.no
Foto: Marthe H.

Er så glad i fantastiske lille Sogndal, og kunne nesten tenke meg å bosette meg permanent her, bygda er liksom sånn akkurat passe stor og naturen rundt er jo bare fantastisk. "Fjellene" rundt om i Bergen er ingenting mot disse massive bergene som stiger opp rundt Sognefjorden, og det er awesome å bo i et tettsted bygd på Norges største og mest majestetiske fjord. 


 Sogndal i mitt hjerte <3
Egne bilder.

Er utrolig glad for at det var akkurat her jeg endte opp, og er storfornøyd med pensum så langt, alt er liksom kjempeinteressant og jeg kan ikke vente til neste emne begynner og vi skal lære om "Individuelt sosialt arbeid". Har egentlig ikke mye imot Velferdssamfunnet, der vi lærte om mer teoretiske ting som juss, byråkrati og politikk, men liker mye, mye bedre å ha om "sosionomting" som etikk, relasjonskompetanse, psykologi osv. Gleder meg til å med skikkelig til å skrive oppgaver igjen, er jo så glad i å skrive, spesielt når resultatet blir bra, og når oppgaven først er innlevert gjør det ingen verdens ting at jeg har slitt for å få skrevet den! Gleder meg også mer og mer til å få satt alt dette ut i livet og faktisk få praktisert, bare ett år til et helt semester med praksis, skal bli aaawesome.

Eget bilde.

Skjønt, kan bli litt for mye skriving og... siste eksamen gikk ut på å sitte og skrive, for hånd, i seks timer. Vi fikk seks "småspørsmål" om forskjellige emner vi har hatt (sosiologi, sosialpolitikk, stat- og kommunalkunnskap og juss) og måtte velge fire av dem, og fikk en større oppgave hvor vi skulle skrive om ungdomskriminalitet som sosialt problem. Virker som alle unntatt meg og et par andre skrev 10-20 sider, jeg fikk bare så vidt tid til å skrive fire og skjønner ikke helt hva som skjedde, tror jeg unnte meg for mye tid på å ta notater og kladde, var vel i oppgaveskrivingmodus og ikke eksamensmodus. Vet ikke engang om jeg "traff" oppgaven, så er veldig spent på å få vite hvordan det gikk, skulle ønske det ikke tok en måned før vi fikk svar.

Syns uansett det er sykt hvor mye vi har lært, og faktisk klarer å hente frem og bruke, på bare et halvt år. Oppgaven vi skrev på eksamen, om ungdomskriminalitet som sosialt problem, ville det tatt oss flere uker å skrive i begynnelsen av semesteret, nå tok vi den på strak arm på bare noen timer. Helt utrolig, særlig med tanke på hvor mye mer det er å lære de neste årene. Kan bare anbefale denne utdanningen så langt om du vil jobbe med andre mennesker, særlig om du er sosial og flink med og flad i folk! Du får prøvd deg på mange forskjellige nivåer, du blir en "menneskekjenner" og får testet holdninger og verdier mens du hele tiden har en følelse av at det du lærer, faktisk vil komme andre til nytte når du er ferdigutdannet og skal ut og hjelpe andre mennesker.

Eget bilde.

Slapper nå i loftstuen hjemme med en data som holder på å dø av alderdom, min kjære trofase "dinosaur" (en HP 6715) som jeg fikk da jeg gikk VGS og som fremdeles mirakuløst nok tikker og går. Har faktisk blitt skikkelig glad i den, trodde ikke det gikk an med "døde" ting, spesielt ikke datamaskiner, men det gjør det visst. Nå sist er det ledningen som er utslitt og ikke fører strøm til PCen mer, så kjøpte en universal-lader som jeg trodde ville fikse problemet og også brukes som "backup-lader" til senere PCer, men nå hører jeg en veldig illevarslende elektrisk knitring hver gang jeg skrur maskinen på, så er stygt redd for at jeg kan ha stilt inn laderstrømstyrken feil eller noe og gjort vondt verre. Har en nabovenn som er elektriker, skal få ham til å komme over og stille diagnose. Får håpe det går bra, dataen går tross alt som en klokke bare den får strøm (selv om den går lovlig tregt til tider og må ta seg noen "tenkepauser" iblant), så er liksom synd å skrote den.

Kommer vel nytt innlegg om ikke så lenge, ha en riktig god jul i mellomtiden :) !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar